Bij de aanschaf of import van een auto of motor is normaal gesproken aanschafbelasting, ook wel bekend als BPM (Belasting van personenauto’s en motorrijwielen), van toepassing. Deze belasting is gebaseerd op de CO2-uitstoot van het voertuig en wordt bepaald aan de hand van specifieke tests voor motorrijtuigen. Echter, volledig elektrische voertuigen zijn vrijgesteld van deze aanschafbelasting. Bij elektrische voertuigen wordt de hoogte van de BPM dus niet bepaald op basis van de CO2-uitstoot, aangezien deze voertuigen geen uitstoot van schadelijke stoffen hebben.
Voorwaarden voor de BPM-vrijstelling
De BPM-vrijstelling voor ondernemers van bestelauto's met een verbrandingsmotor zal vanaf begin 2025 verdwijnen. Op Europees niveau blijft het kabinet zich sterk maken voor aanscherpingen van de Europese voertuignormen. Vanaf 2030 pleit het kabinet ervoor om fossiele voertuigen met verbrandingsmotoren te verbieden. Dit is vijf jaar eerder dan de Europese Commissie heeft voorgesteld, zij wilden dit vanaf 2035 realiseren.
Prinsjesdag 2022
Met ingang van 2025 verdwijnt de grijskentekenregeling voor ondernemers. Dat heeft het kabinet bekend gemaakt bij de presentatie van het belastingsplan. Bedrijfswagense voor 2025 mogen wel gewoon bpm-vrij blijven rijden. De BPM wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van de bestelauto. De BPM bedraagt 66,91 euro per gram CO2-uitstoot. Ook gaat per 2025 de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto's omhoog met 15 procent. Door een gelijktijdige verlaging van 4,34 procent blijft daar een verhoging van 10,1 procent van over. Per 2026 gaat deze belasting met nog eens 6,96 procent omhoog.
Uit onderzoeken van de Algemene Rekenkamer en onderzoeksbureau SEO blijkt dat de bijzondere regelingen voor de bedrijfswagen van ondernemers leiden tot een aanzienlijke belastingderving in de autobelastingen. Vergeleken met personenauto’s stoten bestelauto’s ook meer CO2, stikstofoxiden en fijnstof uit. Om deze redenen stelt het kabinet in het Belastingplan 2023 voor om in de Wet BPM 1992 de vrijstelling voor een bestelauto van de ondernemer (grijskentekenregeling) met ingang van 1 januari 2025 af te schaffen.
Einde van het diesel tijdperk in zicht..
Vanaf 20230 zullen er dus alleen nog maar volledig elektrische bestelauto's op de markt komen. Vele merken hebben al meerdere volledig elektrische modellen op de markt gebracht waardoor er al diverse mogelijkheden zijn.
Elektrische bedrijfswagen database
Makkelijk en snel alle elektrische bedrijfswagens met elkaar vergelijken?Neem dan een kijkje in onze overzichtelijke database!