Rijtest Mercedes EQV 300 - De personenbus vol Mercedes luxe!

Rijtest Mercedes EQV 300 - De personenbus vol Mercedes luxe!

Sterktes Zwaktes
+ Goed verbruik voor zijn formaat – te onpraktisch voor bijv. boodschappen
+ multifunctionele indeling is ideaal – Software is niet helemaal up-to-date
+ Elektrisch rijden past perfect bij de doelgroep – rijdt volgeladen beter

 

Wil je een personenwagenbus met meer Mercedes luxe, dan staat de V-Klasse voor je klaar. Het interieur is niet gemaakt voor noeste werkershanden. Het dashboard lijkt namelijk zo overgenomen van de vorige C-Klasse. Dat is dan ook de reden dat je je snel thuis voelt in de Mercedes EQV 300, onze volledig elektrische testauto. Een week die goed bevallen is, maar het is toch niet mijn auto. Maar voor wie dan wel?

witte Mercedes EQV met open deuren en achterklep voor stenen gebouw

Wat is de EQV?

Zoals hierboven benoemd is de EQV de volledig elektrische versie van de Mercedes V-Klasse. Mercedes heeft dan de neiging om bij hun elektrische auto’s de letters EQ voor de benaming te plakken, zie daar de EQV die de EQA, EQB en EQC als broertjes heeft.

logo EQV

De EQV komt ten alle tijden met een 90 kWh accupakket met een 204 pk elektromotor op de voorwielen. De vanafprijs is 73.000 euro incl. BTW voor een L2 (Lengte 2), en dat is zonder BPM (een elektrische auto heeft namelijk geen BPM toeslag). Hij is er ook nog als Lengte 3. Bij beide uitvoeringen (L2 of L3) kun je de prijs aardig op laten lopen tijdens het configureren. Door te spelen met aparte stoelen of banken kan er gekozen worden voor 6, 7 of 8 zitplaatsen. In ons geval hadden we voorin twee lederen stoelen en achterin vier separate lederen zetels in ‘klaverjas-opstelling’. Verder hadden we ook een Burmeister geluidssyteem, groot panoramadak en anders lekkers, wat de prijs van onze testauto opdreef naar 104.000 euro.

interieur foto Mercedes EQV vanuit schuifdak
Burmeisterlogo op speaker
man achterin Mercedes EQV stoel, vier stoelen

Laten we gaan laden

Als we ons verder concentreren op het elektrische autogedeelte, dan zien we dat het 90 kWh accupakket thuis en bij publieke laadpunten opgeladen kan worden met maximaal 11 kW 3-fasen. Snelladen gaat met maximaal 110 kW. Allemaal keurige waardes en passend bij het grote accupakket. Met langzamere laadsnelheden zou je té lang bezig zijn om de accu op te laden.

laadkabel in laadopening witte Mercedes EQV

Mercedes steekt haar ervaring met elektrische auto’s, niet onder stoelen of stoelen (deze configuratie heeft geen banken). De EQC kwam in 2019 op de markt en daar heeft het merk van geleerd dat een elektrische auto met de bestuurder moet meedenken. Zie daar het navigatiesysteem die de extra laadsessies inplant bij een bestemming verder dan de actieradius. Jammer genoeg is het MBUX systeem niet 100% Mercedes up-to-date waardoor de Adaptieve cruise control niet automatisch afremt bij nemen van een snelwegafslag. Dat heeft volgens Mercedes te maken met de Vito basis. Deze is wat ouder dan bijvoorbeeld de EQC basis. De Mercedes Me app die ik eerder gebruikte bij de EQC, heb ik kunnen verblijden met een nieuwe testauto, deze EQV. Je kunt namelijk aan deze Mercedes app meerdere Mercedessen koppelen. Hiermee kon ik op afstand het accupercentage uitlezen én de airconditioning aanzetten. Dit is ten alle tijden een positief punt, maar bij de 25+ graden tijdens onze testweek was dit extra prettig!

Wel kon ik via het commando “Hey Mercedes” spraakopdrachten door het MBUX systeem laten uitvoeren. Dat werkt erg goed.

tijdens route Berlijn opladen Mercedes EQV navigatiesysteem

Hoe rijdt deze Mercedes

Mercedes heeft een goede naam en reputatie qua comfortabel rijgedrag. Bij deze elektrische ‘bus’ hebben ze geprobeerd dat gevoel wederom te bieden. Alleen het manco is nu dat de basis een bedrijfswagen is. Een typische auto die beter rijdt als hij volgeladen is, dan leeg. Als je alleen in de EQV zit en rustig een verkeersdrempels neemt is er niets aan de hand. Iets vlotter over te hoge drempels en de veren springen lekker omhoog. Dit is trouwens te verhelpen met de optionele luchtvering óf door natuurlijk alle plekken te bezetten.

rijdende Mercedes EQV

Sterke punten

Hij is groot (ruim 5 meter in ons geval), ruim en functioneel. Aan de ene kant een ideale gezinsauto, maar zie hem meer als de perfecte taxiservice voor hotels of congrescentrums. Comfort is belangrijk bij zo’n vervoersservice en deze elektrische aandrijflijn past daar perfect bij.

instaptrede Mercedes EQV

Ondanks zijn gewicht van ruim 2.500 kg én het feit dat hij geometrie van een bushokje heeft is hij nog relatief zuinig en bezit daardoor een zeer nette actieradius. Wij haalden 23 kWh per 100 km. Zijn niet sportieve rijgedrag draagt bij aan dit verbruik. Volgens de fabriek is de actieradius 363 km WLTP. Met dit mooie weer (20 – 25 graden) zagen wij regelmatig 360 km in beeld.

man rijdend met Mercedes EQV van achteren gefotografeerd

King of the road ben je! Door zijn formaat, hoge zit en flink wat ruimte kun je alles aan. De doelgroepen voor deze elektrische V-klasse zijn voornamelijk taxi services voor congrescentrums en hotel. In alle comfort breng en haal gasten én heb je voldoende bagageruimte over. Met onze vier stoelsopstelling voor de achterpassagiers konden we altijd nog ‘spelen’ met de bagageruimte. Elke stoel is namelijk over een rail te verschuiven.

ruimte achterin Mercedes EQV vier stoelen waarvan twee neergeklapt

Zwakke punten van de Mercedes EQV

Ondanks dat de EQV overzichtelijk is, is hij echt niet klein. Als gezinsauto, voor een groot gezin althans, is hij geschikt. Ook de ideale auto om zoon/dochter inclusief team naar een uitwedstrijd te chauffeuren, maar probeer er niet de boodschappen mee te halen. Daarvoor is hij met zijn ruim 5 meter (5,14 meter) en bijna 2 meter lengte (1,93 meter) te onpraktisch.

witte Mercedes EQV tussen witter Porsche 911 en Witte Volkswagen Golf

Je merkt aan bepaalde zaken dat de EQV niet helemaal op niveau van bijvoorbeeld de EQC is. Qua dashboard layout is de EQV helemaal up-to-date! Al merkte we dat de adaptive cruise control niet zo mooi met het navigatiesysteem samenwerkt als bij de EQC. De EQC remt namelijk automatisch af bij het nemen van de afrit.

interieur Mercedes EQV

De demping van de EQV bevestigt dat je te maken hebt met een elektrische ‘busje’. Het bijna 900 kg zware accupakket drukt de auto wel naar het wegdek, maar de vering staat nog wel ingesteld op ‘gooi maar vol’. Er kan namelijk nog een 812 tot 865 kg bijgeladen worden ten opzichte van het lege wagengewicht. Onbeladen kan de EQV bij drempels nog wat stuiterig overkomen. Dat verdwijnt bij meer belasting.

witte Mercedes EQV op bouwplaats
zijn Vito broertje voelt zich hier beter thuis

Conclusie rijtest Mercedes EQV

Wat een leuke elektrische auto, voor een week althans. Voor dagelijks privé gebruik is hij te onpraktisch. Maar voor vervoer van klanten/gasten van bijvoorbeeld hotels, is het een top auto! Er zijn veel interieur indelingsmogelijkheden en het comfort van de elektromotor past perfect bij het in alle rust vervoeren van klanten. De praktische bruikbaarheid en het elektrische comfort passen goed bij elkaar, maar de doelgroep moet wel in de zakelijke hoek gezocht worden. Omdat vanaf 2020 de BPM van taxiauto’s niet meer teruggevorderd kan worden, is deze BPM-loze EQV ineens een – relatief – koopje. Net als bij de EQA is de brandstofaangedreven versie duurder, in dit geval 3.300 euro. Dat geldt voor de vanafprijs van de V-klasse diesel Kort en de EQV Lang. Bij gelijkwaardig sterke motoren (qua pk’s) én in dezelfde lengte is het verschil minimaal 10.000 euro! En als je dan bedenkt dat de TCO (Total Cost of Ownership)-kosten een stuk lager liggen bij de EQV, dan is dit het spreekwoordelijke snoepje van de week.

neus Mercedes EQV met huis op achtergrond

 


Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens

overige blogs

Rivian levert haar eerste elektrische bestelbussen: Rivian EDV!

Rivian levert haar eerste elektrische bestelbussen: Rivian EDV!

Een facelift voor de Mercedes EQV!

Een facelift voor de Mercedes EQV!

De elektrische Ford Ranger Lighting komt naar Europa!

De elektrische Ford Ranger Lighting komt naar Europa!

Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd!

Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd!

UITGELICHT: Renault Express

UITGELICHT: Renault Express

Bestselling Compacte Bedrijfswagens van het jaar 2022

Bestselling Compacte Bedrijfswagens van het jaar 2022

Top 5 Compacte Elektrische Bedrijfswagens

Top 5 Compacte Elektrische Bedrijfswagens

Nieuwe generatie Fiat Doblò en e-Doblò!

Nieuwe generatie Fiat Doblò en e-Doblò!

Volkswagen ID. Buzz Cargo verkrijgbaar vanaf € 46.200,-

Volkswagen ID. Buzz Cargo verkrijgbaar vanaf € 46.200,-

Renault Master E-Tech Electric: een nieuwe naam met een verdubbeld rijbereik

Renault Master E-Tech Electric: een nieuwe naam met een verdubbeld rijbereik

Prijzen elektrische Renault Kangoo E-Tech bekend!

Prijzen elektrische Renault Kangoo E-Tech bekend!

Renault Trafic ook elektrisch in 2023: de Renault Trafic E-tech!

Renault Trafic ook elektrisch in 2023: de Renault Trafic E-tech!

Nieuwe Ford ranger raptor nu te bestellen!

Nieuwe Ford ranger raptor nu te bestellen!

Europees Parlement akkoord met Zero-emissie in 2035

Europees Parlement akkoord met Zero-emissie in 2035

Marktaandeel elektrische bestelauto's verdubbeld!

Marktaandeel elektrische bestelauto's verdubbeld!

Ford E-Transit Custom gepresenteerd: tot 380 kilometer elektrisch!

Ford E-Transit Custom gepresenteerd: tot 380 kilometer elektrisch!

Nieuwe Volkswagen Amarok komt eraan!

Nieuwe Volkswagen Amarok komt eraan!

Volgende generatie: Elektrische Ford Transit Custom!

Volgende generatie: Elektrische Ford Transit Custom!

De nieuwe Toyota Hilux Invincible

De nieuwe Toyota Hilux Invincible

Elektrische bedrijfswagens 2022

Elektrische bedrijfswagens 2022

De Renault Express en Renault Kangoo!

De Renault Express en Renault Kangoo!

De nieuwe (elektrische) Nissan Townstar

De nieuwe (elektrische) Nissan Townstar

De Mercedes-Benz eCitan: het nieuwe lid van de eVans-familie

De Mercedes-Benz eCitan: het nieuwe lid van de eVans-familie

Rijtest Opel Vivaro-e Combi: Weinig spanning

Rijtest Opel Vivaro-e Combi: Weinig spanning

Nieuwe Renault trafic leverbaar vanaf 2022

Nieuwe Renault trafic leverbaar vanaf 2022

De Peugeot Expert dubbele cabine is razend populair!

De Peugeot Expert dubbele cabine is razend populair!

De Hiperon carrier, wordt dit de coolste bedrijfswagen?

De Hiperon carrier, wordt dit de coolste bedrijfswagen?

De Toyota Proace is de bestelauto van het jaar 2022!

De Toyota Proace is de bestelauto van het jaar 2022!

De nieuwe Fiat Scudo!

De nieuwe Fiat Scudo!

ID buzz komt zo, icoon wordt up-to-date

ID buzz komt zo, icoon wordt up-to-date

 Mercedes eVito nu met nog meer actieradius!

Mercedes eVito nu met nog meer actieradius!

Renault Master Z.E. komt nu nog verder!

Renault Master Z.E. komt nu nog verder!

Ford E-Transit: De eerste volledig elektrische auto van Ford!

Ford E-Transit: De eerste volledig elektrische auto van Ford!

Renault kangoo E-Tech: 300 km actieradius!

Renault kangoo E-Tech: 300 km actieradius!

Alles over de Toyota Proace Electric

Alles over de Toyota Proace Electric

Citroën onthult de Citroen e-Jumper

Citroën onthult de Citroen e-Jumper

Alles over de nieuwe Citroën ë-berlingo Van

Alles over de nieuwe Citroën ë-berlingo Van

Opel Movano-e

Opel Movano-e

Goedkoopste elektrische bestelauto's

Goedkoopste elektrische bestelauto's

Top 5 beste elektrische bedrijfswagens 2022

Top 5 beste elektrische bedrijfswagens 2022

Mercedes-Benz eCitan

Mercedes-Benz eCitan

Dé Bedrijfsauto voor de startende ondernemer

Dé Bedrijfsauto voor de startende ondernemer

De gloednieuwe Maxus T90

De gloednieuwe Maxus T90

De Nieuwe Citroën e-Jumpy

De Nieuwe Citroën e-Jumpy

Fiat e-Ducato dé bedrijfswagen van 2021?

Fiat e-Ducato dé bedrijfswagen van 2021?

Voordelen elektrische bedrijfswagens

Voordelen elektrische bedrijfswagens

Grootste in zijn klasse: De Peugeot e-Boxer

Grootste in zijn klasse: De Peugeot e-Boxer

De nieuwe Renault Master ZE

De nieuwe Renault Master ZE

De 100% elektrische Mercedes e-Sprinter

De 100% elektrische Mercedes e-Sprinter

De nieuwe Peugeot e-Expert is er eindelijk! Verrassend ruim en modern ingericht

De nieuwe Peugeot e-Expert is er eindelijk! Verrassend ruim en modern ingericht

Alles over de Ford E-Transit

Alles over de Ford E-Transit

Nieuwe bedrijfswagen leasen als startende ondernemer

Nieuwe bedrijfswagen leasen als startende ondernemer

Forse stijging van elektrische bedrijfswagens verwacht

Forse stijging van elektrische bedrijfswagens verwacht

Update: Emissievrije zones komen er aan

Update: Emissievrije zones komen er aan

Alles wat je moet weten over de Peugeot e-Partner

Alles wat je moet weten over de Peugeot e-Partner

Opel Vivaro e leasen?

Opel Vivaro e leasen?

Alles wat je moet weten over de Maxus eDeliver 9

Alles wat je moet weten over de Maxus eDeliver 9

De Maxus eDeliver 3 Lease

De Maxus eDeliver 3 Lease

De populairste elektrische bedrijfswagens van 2021

De populairste elektrische bedrijfswagens van 2021

Een elektrische bestelbus iets voor jou?

Een elektrische bestelbus iets voor jou?

Wat is belangrijk bij de keuze van jouw bestelbus?

Wat is belangrijk bij de keuze van jouw bestelbus?

Alles wat je moet weten over de Nissan e-NV200

Alles wat je moet weten over de Nissan e-NV200

Definitief: Subsidie elektrische bedrijfsauto 2021

Definitief: Subsidie elektrische bedrijfsauto 2021

Nieuwe elektrische bedrijfswagen: Volkswagen e-Crafter

Nieuwe elektrische bedrijfswagen: Volkswagen e-Crafter

De Nieuwe Maxus eDELIVER 3

De Nieuwe Maxus eDELIVER 3

De volledig elektrische Opel Combo e

De volledig elektrische Opel Combo e

Huidige beschikbare Renault bedrijfswagens

Huidige beschikbare Renault bedrijfswagens

De volledig elektrische Fiat E-Ducato

De volledig elektrische Fiat E-Ducato

Renault Master ZE createur d'automobiles

Renault Master ZE createur d'automobiles

Duurzaam ondernemen met de Volkswagen e-Crafter lease

Duurzaam ondernemen met de Volkswagen e-Crafter lease

De bestseller van Mercedes maar nu met een elektrisch aandrijflijn!

De bestseller van Mercedes maar nu met een elektrisch aandrijflijn!

Een blik op de Mercedes e-Vito

Een blik op de Mercedes e-Vito

Renault Kangoo ZE leasen?

Renault Kangoo ZE leasen?

Nieuw en 100% elektrisch de Nissan e-NV200!

Nieuw en 100% elektrisch de Nissan e-NV200!

De nieuwe trend van elektrische bedrijfswagens

De nieuwe trend van elektrische bedrijfswagens

De Mercedes Citan oftewel 'De held van  de stad'

De Mercedes Citan oftewel 'De held van de stad'

Alles over de Renault Kangoo

Alles over de Renault Kangoo