
Rijtest Ford E-Transit: nog in transitie
Over anderhalf jaar al kun je met je dieselbestelbus veel stadscentra niet meer in. Tijd voor actie dus. Gelukkig zijn er al elektrische bestelbussen om te kiezen. Tijdens de rijtest met de Ford e-Transit merkten we echter dat het einddoel nog niet bereikt is.
Sterke punten | Zwakke punten |
+ Comfort | – Informatievoorziening |
+ Rijgedrag | – Deuren |
+ Praktisch | – Rijbereik |
WAT IS DE FORD E-TRANSIT?
Zeg je bestelwagen, dan zeg je Transit. Sinds Ford in 1953 het antwoord op de Volkswagen Transporter op de markt bracht, heeft menig ondernemer zijn mobiliteit te danken aan de Ford Transit. Ondertussen zijn we toe aan de vierde generatie, die overigens ondertussen ook al tien jaar mee gaat. Om met de tijd mee te gaan, heeft Ford de vertrouwde Transit omgebouwd naar elektrisch. Voilà, zie daar de Ford E-Transit.
De Ford E-Transit is feitelijk ook niet veel meer dan een normale Transit voorzien van een elektrische aandrijving. Buiten wat extra aanduidingen en het ontbreken van het bekende dieselgeluid merk je weinig anders aan deze bus. Voor de rijtest reden we een Ford E-Transit met een dubbele cabine. Naast zes volwaardige zitplaatsen was de laadruimte afgewerkt als werkstation, compleet met laatjes, werkbank en bankschroef.
Uiteraard is ook de Ford E-Transit in allerlei configuraties verkrijgbaar. Er zijn drie lengte- en twee hoogtevarianten. De Ford E-Transit van de rijtest is een L2H2. Een middenmaatje dus. Uiteraard heeft de grootte en de opbouw van de bus invloed op zijn prestaties. De accu is bij alle varianten gelijk: deze is 68 kWh. Dankzij de driefasen-lader laadt je tot 11kW bij een laadpaal. Snelladen is met maximaal 115 kW heel behoorlijk.
HOE RIJDT HIJ?
Je hebt de keuze uit twee vermogens. De sterkste E-Transit biedt 269 pk. Een sterkere motor gaat echter wel ten koste van het bereik. De Ford E-Transit waar wij mee reden, had slechts 184 pk. Een bus die als werkbus is ingericht, heeft echter niet meer nodig. In deze configuratie kan de E-Transit volgens fabrieksopgave 317 kilometer rijden op één acculading. Dit is echter een illusie. In werkelijkheid ligt het bereik rond de 200 kilometer.
Hoe ver je komt, hangt in grote mate af van je rijstijl. Ford weet dit ook, en probeert daarom op verschillende manieren te voorkomen dat je te hard rijdt. Zo voelt de Ford E-Transit nooit snel, ondanks zijn elektrische aandrijving. Voor iemand die elektrische personenauto’s gewend is, is dat een raar gevoel. De Ford E-Transit accelereert behoorlijk tot zo’n 90 km/u. Daarboven moet je de auto echt dwingen om harder te gaan: voor je gevoel moet je flink kracht zetten op het gaspedaal.
Uiteindelijk geef je dit op en accepteer je dat 90 km/u een prima snelheid is op de snelweg. Je wil eigenlijk ook niet harder, want dat kost teveel bereik. Kun je hiermee leven, dan is de Ford E-Transit een zeer comfortabele bestelbus. Ben je gewend om in je dieselbus op de linkerbaan leaserijders op te jagen, dan voel je je absoluut miserabel in de E-Transit.
STERKE PUNTEN
De Ford E-Transit van de rijtest was uitgerust met onafhankelijke wielophanging achter. Dit is niet standaard, maar draagt wel bij aan extra comfort. De Ford Transit met een dieselmotor is al een prima bus, maar elektrisch is hij extra comfortabel. Hij is stil. Er rammelt en trilt niets. Dankzij het lage zwaartepunt is geen enkele bocht een probleem. Hij stuurt strak en eenvoudig. De elektrische aandrijving maakt de Ford Transit vooral comfortabeler.
Aan dit gevoel dragen ook de uitstekende stoelen bij. Deze zijn in vele manieren instelbaar en verwarmbaar. De zitpositie in de Ford E-Transit is natuurlijk sowieso goed, zoals bij elke flinke bestelbus. De draaiknop voor de versnellingen laat zich eenvoudig bedienen. Elke knop zit op een logische plaats. Voor de meeste functies zijn fysieke knoppen, de overige vind je in de onderste rand van het 12-inch touchscreen.
De accu’s van de Ford E-Transit zitten weggewerkt in de bodem, maar daar merk je niks van. Zo blijft er maximaal 15,1 m3 laadruimte over. Een elektrische bestelbus weegt natuurlijk wel meer, maar dit verlies in laadgewicht wordt gecompenseerd door nieuwe regels. De E-Transit mag hierdoor maximaal 4250 kilo wegen, tegen 3500 kilo van een dieselbus. Boven de 3,5 ton moet je wel een groot rijbewijs hebben. In totaal biedt de Ford E-Transit tot 1967 kilo laadvermogen, afhankelijk natuurlijk van de uitvoering.
ZWAKKE PUNTEN
De Ford E-Transit is een omgebouwde dieselbus en dat merk je. Zo is de laadaansluiting fraai weggewerkt in de grille, maar vindt je bij het bestuurdersportier de restanten van de tankdop. De accugrootte van 68 kWh wijst ook op een platform dat oorspronkelijk niet voor elektrische auto’s bedoeld is. In een auto van deze grootte kun je wel meer accu’s kwijt.
Bij de informatievoorziening is de auto overduidelijk een overgangsmodel. Op het centrale scherm draait Sync4, dat door Ford speciaal voor elektrische auto’s is gebouwd. Hierin is alle bruikbare informatie wel te vinden. Dit geldt echter niet voor het scherm achter het stuur. Dit is duidelijk het scherm uit de dieselvariant, waar de onnodige info is vervangen door die van de elektrische aandrijving.
Hierdoor is de meest nuttige informatie niet direct voor handen. Je ziet wel het overgebleven rijbereik, maar niet hoe vol de accu nog is. Hiervoor moet je in het centrale scherm kijken, maar ook daar zit het enigszins verstopt in het menu. Wat ons betreft zou dit altijd pontificaal centraal in beeld moeten zijn, zeker gezien zijn geringe rijbereik. Ook het verbruik van een rit is moeilijk te achterhalen.
UITRUSTING
Met drie zitplaatsen voorin en drie op de twee zitrij was er voldoende ruimte in onze testauto. Uiteraard ligt de nadruk op praktisch nut, niet op luxe. Toch voelt het interieur van de Ford E-Transit niet goedkoop, ondanks het harde plastic en de rubberen vloermatten. Overal in het interieur zijn grote en kleine opbergvakken te vinden. We vonden het alleen jammer dat er geen enkele is waar de autosleutel precies in past.
Vreemd hebben de voorportieren slechts een beperkte hoek om te openen. Dit maakte het instappen nodeloos onhandig. Liever hadden we de portieren tot 90 graden geopend gezien. De tweede zitrij is bereikbaar via de schuifdeur aan de passagierskant. Deze schuifdeur is echter veel langer dan de deuropening. Dit is natuurlijk handig bij een gewone bestelbus, maar bij onze dubbele cabine stond dat wat vreemd.
Als optie in de Ford E-Transit kun je Ford Pro Power Onboard kiezen. Deze V2L-oplossing biedt twee 230V stopcontacten: één in de laadbak en één tussen de voorstoelen. Dit is erg handig als je onderweg je gereedschap wil opladen of op locatie geen stroom voorhanden hebt. Helaas was de Ford E-Transit van deze rijtest niet met deze optie uitgerust, dus we hebben het niet kunnen uitproberen.
CONCLUSIE RIJTEST FORD E-TRANSIT
Binnenkort gaan de binnensteden op slot voor bestelbussen met een dieselmotor. Ondernemers die elektrisch willen rijden, hebben nu nog weinig keus. De Ford E-Transit is dan een betrouwbare keuze: de bestelbus die je al kent, maar dan elektrisch. Zodra er echter bestelbussen op de markt komen die als volledig elektrisch ontworpen zijn, delft de E-Transit het onderspit. Het blijft immers een omgebouwde dieselbus.
Uiteraard is de Ford Transit een heel fijne en praktische bestelbus. De elektrische aandrijving verandert daar niks aan. Sterker nog, het stille rijgedrag en de praktische laadmogelijkheden maken hem alleen maar beter. Daar tegenover staan natuurlijk het geringe rijbereik en het verbruik, zeker op hogere snelheden. Dit maakt dat de Ford E-Transit niet zomaar voor iedereen een vervanger is van de dieselbus.
Met een elektrische bestelbus zoals de E-Transit kun je minder ver en minder hard. Zelfs de meest verstokte chauffeur zal mee moeten veranderen. De overgang is onvermijdelijk. Op dezelfde manier kenmerkt ook de Ford E-Transit deze transitie: het nieuwe ingebouwd in het oude vertrouwde.
Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens
Neem direct contact op
Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001
AH Weert
+31 (0)495 712433
Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl
Bel me terug
bedrijfswagens
overige blogs

Ford E-Transit: Grotere accu en goedkopere vanafprijs!

De Nieuwe Volkswagen e-Transporter!

Ondernemers met een Euro6 een jaar langer welkom in de ZE-Zones!

Ford E-Transit Courier: Voor minder dan € 30.000,-!

De nieuwe Volkswagen Transporter!

Zero-emissie zone kentekencheck: Wat betekent het voor jouw voertuig?

De Maxus eTerron9, een nieuwe elektrische pick-up!

Populairste elektrische bedrijfswagens van dit moment!

De nieuwe Volkswagen Transporter (2025)!

Importheffing Chinese EV’s: bedrijfswagens uitgesloten!

Verlengen van vrijstelling C-Rijbewijs voor elektrische bestelbussen

Volkswagen laat iets meer van de nieuwe Transporter zien!

Nieuwe versie: Volkswagen ID. Buzz Economy Business en Bulli Edition

Update SEBA-subsidie 2024!

De nieuwe Maxus eDeliver 5!

De nieuwe Ford E-Transit met meer rijbereik!

SEBA-subsidie (2024) elektrische bedrijfswagen tot € 5.000,-!

Volkswagen ID Buzz AD: de eerste autonome elektrische bedrijfswagen!

Milieuzones Amsterdam

Switch naar Elektrisch

Nissan Interstar-E: Ruime elektrische bestelwagen met 460 kilometer bereik!

Vanafprijs nieuwe Mercedes eSprinter bekend!

Kia onthult Platform Beyond Vehicle op CES in Las Vegas!

Top 5 nieuwe elektrische bedrijfswagens in 2024!

Vanafprijs Maxus eDeliver7 bekend

De SEBA-subsidie in 2024: alles wat je moet weten

Volkswagen teast de nieuwe Transporter! (UPDATE)

Peugeot vernieuwt bedrijfswagens!

Renault Master compleet vernieuwd met 400 km rijbereik!

Mercedes eCitan bestelauto van het jaar 2024!

Hondenauto leasen bij Leasegarage!

Elektrificatie van Bestelauto's in Nederland verdubbeld!

Maxus T90 EV (Update): Europa's eerste 100% elektrische pick-up!

Maxus e-Deliver 7 leverbaar in 2023 onder de € 47.000,-

Opel onthult een nieuwe generatie Combo, Vivaro en Movano!

Stellantis Pro One: Een offensief in de wereld van lichte bedrijfswagens!

Het einde van de vrijstelling: B-rijbewijs geldig voor zware elektrische bestelbussen

Prinsjesdag 2024: Nieuwe Maatregelen voor Bedrijfswagens

Voorlopige prijzen elektrische Renault Trafic E-Tech: vanaf € 41.000,-

Einde SEBA-regeling in 2025: Laatste kans voor subsidies op elektrische bestelauto's!

Subsidieregeling voor Elektrische Bestelauto's in 2023 Volledig benut!

Vrijstellingen en Ontheffingen voor Toegang tot Zero-Emissie Zones

Radar RD6: Geely's Nieuwste Avontuur in Europa

Mercedes-Benz Vans kondigt elektrische toekomst aan met VAN.EA in 2026

Wat is Operational Lease?

Bakwagen leasen? Ontdek de carosserievorm!

BYD ETP3: Elektrische bedrijfswagen komt naar Nederland!

32% van de ondernemers kiest voor een elektrische bedrijfswagen!

Iveco eDaily: Dezelfde Daily als je gewend bent alleen dan elektrisch!

Ford’s elektrische bedrijfswagens: bekijk de opties!

Bekijk alle elektrische bedrijfswagen van Volkswagen!

De Toekomst van Bedrijfswagens: Cruciale Informatie voor Ondernemers die een stap voor willen blijven!

Maxus e-Deliver 7: De nieuwe middelgrote elektrische bestelwagen!

Maxus GST: nieuwe elektrische pick-up met 1.000 kilometer in aantocht?!

Dodge RAM 1500 REV: Groot accupakket en 805 kilometer actieradius!

Dit is de nieuwe Ford (E)-Transit Courier!

Ford presenteert de elektrische Transit Courier

Volkswagen Bedrijfswagens kondigt geen lange wielbasis aan voor ID. Buzz Cargo

Iconische Ford Bronco komt naar Nederland!

Elektrische Nissan Townstar ook leverbaar in Nederland!

Bedrijven opgelet: de Zero-emissiezones komen eraan!

Dit is de gloednieuwe Mercedes-Benz eSprinter!

Bedrijfswageninrichting op maat!

SEBA-subsidie voor elektrische bedrijfsauto's!

Nieuwe Ford Transit Custom: Eerste prijzen bekend gemaakt!

Elektrische Dodge RAM 1500 pick up!

Kia Niro EV Cargo nieuwe elektrische besteller

Rijtest Renault Kangoo E-Tech Electric!

Nieuwe vrijstellingsregeling voor elektrische 4.2 tons bestelauto's

Veel belovende elektrische bedrijfswagens in 2023!

Beweging in de wereld van Elektrische pickups!

Nieuwe Mercedes eSprinter komt 475 km ver op één acculading

Ford E-Tourneo Custom, elektrische bus voor acht personen!

33 miljoen subsidie voor elektrische bestellers in 2023!

Definitief: alleen nog emissievrije elektrische auto's vanaf 2035!

Nieuwe Mercedes eSprinter vanaf 2023 op de Nederlandse markt!

Prijzen Fiat Doblo en elektrische e-Doblo bekend!

BPM-vrijstelling bestelauto's verdwijnt per 01-2025!

Volkswagen ID. Buzz Cargo uitgeroepen tot Interational Van of the Year 2023!

Ford E-Transit Custom: meer details bekend!

Nieuwe Ford Transit Custom in aantocht!

De XBUS, een elektrische innovatie

Carver Cargo: de oplossing voor de drukke binnenstad!

Volkswagen ID Buzz Pick-up komt steeds dichterbij!

Rijtest Mercedes EQV 300 - De personenbus vol Mercedes luxe!

Rivian levert haar eerste elektrische bestelbussen: Rivian EDV!

Een facelift voor de Mercedes EQV!

De elektrische Ford Ranger Lighting komt naar Europa!

Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd!

UITGELICHT: Renault Express

Bestselling Compacte Bedrijfswagens van het jaar 2022

Top 5 Compacte Elektrische Bedrijfswagens

Nieuwe generatie Fiat Doblò en e-Doblò!

Volkswagen ID. Buzz Cargo verkrijgbaar vanaf € 46.200,-

Renault Master E-Tech Electric: een nieuwe naam met een verdubbeld rijbereik

Prijzen elektrische Renault Kangoo E-Tech bekend!

Renault Trafic ook elektrisch in 2023: de Renault Trafic E-tech!

Nieuwe Ford ranger raptor nu te bestellen!

Europees Parlement akkoord met Zero-emissie in 2035

Marktaandeel elektrische bestelauto's verdubbeld!

Ford E-Transit Custom gepresenteerd: tot 380 kilometer elektrisch!

Nieuwe Volkswagen Amarok komt eraan!

Volgende generatie: Elektrische Ford Transit Custom!

De nieuwe Toyota Hilux Invincible

Elektrische bedrijfswagens 2023

De Renault Express en Renault Kangoo!

De nieuwe (elektrische) Nissan Townstar

De Mercedes-Benz eCitan: het nieuwe lid van de eVans-familie

Rijtest Opel Vivaro-e Combi: Weinig spanning

Nieuwe Renault trafic leverbaar vanaf 2022

De Peugeot Expert dubbele cabine is razend populair!

De Hiperon carrier, wordt dit de coolste bedrijfswagen?

De Toyota Proace is de bestelauto van het jaar 2022!

De nieuwe Fiat Scudo!

ID buzz komt zo, icoon wordt up-to-date

Mercedes eVito nu met nog meer actieradius!

Renault Master Z.E. komt nu nog verder!

Ford E-Transit: De eerste volledig elektrische auto van Ford!

Renault kangoo E-Tech: 300 km actieradius!

Alles over de Toyota Proace Electric

Citroën onthult de Citroen e-Jumper

Alles over de nieuwe Citroën ë-berlingo Van

Opel Movano-e

Goedkoopste elektrische bestelauto's

Top 5 beste elektrische bedrijfswagens 2023

Mercedes-Benz eCitan

Dé Bedrijfsauto voor de startende ondernemer

De gloednieuwe Maxus T90

De Nieuwe Citroën e-Jumpy

Fiat e-Ducato dé bedrijfswagen van 2021?

Voordelen elektrische bedrijfswagens

Grootste in zijn klasse: De Peugeot e-Boxer

De nieuwe Renault Master ZE

De 100% elektrische Mercedes e-Sprinter

De nieuwe Peugeot e-Expert is er eindelijk! Verrassend ruim en modern ingericht

Alles over de Ford E-Transit

Nieuwe bedrijfswagen leasen als startende ondernemer

Forse stijging van elektrische bedrijfswagens verwacht

Update: Emissievrije zones komen er aan

Alles wat je moet weten over de Peugeot e-Partner

Opel Vivaro e leasen?

Alles wat je moet weten over de Maxus eDeliver 9

De Maxus eDeliver 3 Lease

De populairste elektrische bedrijfswagens van 2021

Een elektrische bestelbus iets voor jou?

Wat is belangrijk bij de keuze van jouw bestelbus?

Alles wat je moet weten over de Nissan e-NV200

Definitief: Subsidie elektrische bedrijfsauto 2021

Nieuwe elektrische bedrijfswagen: Volkswagen e-Crafter

De Nieuwe Maxus eDELIVER 3

De volledig elektrische Opel Combo e

Huidige beschikbare Renault bedrijfswagens

De volledig elektrische Fiat E-Ducato

Renault Master ZE createur d'automobiles

Duurzaam ondernemen met de Volkswagen e-Crafter lease

De bestseller van Mercedes maar nu met een elektrisch aandrijflijn!

Een blik op de Mercedes e-Vito

Renault Kangoo ZE leasen?

Nieuw en 100% elektrisch de Nissan e-NV200!

De nieuwe trend van elektrische bedrijfswagens

De Mercedes Citan oftewel 'De held van de stad'
