Kia onthult Platform Beyond Vehicle op CES in Las Vegas!
In de wereld van elektrische voertuigen heeft Kia de afgelopen jaren indruk gemaakt en lijkt het merk vastbesloten om de elektrische revolutie te leiden. Niet alleen breidt Kia zijn elektrische activiteiten uit, maar het introduceert ook een geheel nieuw modulair platform dat als basis zal dienen voor een divers scala aan elektrische modellen.
Het Tijdperk van Purpose Built Vehicles (PBV's)
Al geruime tijd spreekt Kia, samen met zustermerk Hyundai, over de komst van zogenaamde Purpose Built Vehicles (PBV's). Deze term omvat voertuigen die zijn ontworpen om te voldoen aan specifieke behoeften, en hierbij gaat het niet alleen om elektrische personenauto's, maar juist om EV's die dienen als veelzijdige 'mobiliteitsoplossingen'. Denk hierbij aan elektrische bedrijfswagens, personenbusjes, compacte deelautootjes en alles daartussenin.
Hoewel Kia twee jaar geleden al een glimp liet zien van een dergelijke PBV met de Niro Plus voor de Koreaanse taximarkt, is het nu tijd voor een grootschaliger offensief. Binnenkort zullen slimme EV's, gebaseerd op een volledig nieuw modulair platform, de markt betreden. PBV staat nu niet alleen voor Purpose Built Vehicle, maar ook voor Platform Beyond Vehicle.
De Onthulling op de Consumer Electronics Show (CES)
Tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas trekt Kia het doek van maar liefst vijf volledig elektrische, praktische nieuwkomers. Deze modellen geven een duidelijk beeld van wat Kia van plan is met zijn PBV's. Het merk introduceert niet alleen innovatieve voertuigen maar heeft ook een geavanceerd modulair platform ontwikkeld om deze PBV's te huisvesten.
Kia PV1
De Kia PV1, de kleinste telg in de Purpose Built Vehicle (PBV)-familie van Kia, belooft een revolutie teweeg te brengen in wendbaar logistiek transport over korte afstanden. Als onderdeel van de tweede fase van de PBV-cyclus, staat de PV1 nauw in verband met zijn grotere broer, de PV7.
De PV1 is volgens Kia specifiek ontworpen voor wendbaar logistiek transport over korte afstanden. Door het gebruik van nieuwe aandrijfmodules wordt de draaicirkel geminimaliseerd, zelfs in kleine ruimtes. Deze eigenschap maakt de PV1 bij uitstek geschikt voor stedelijke omgevingen en drukke verkeerssituaties.
Hoewel de PV1 momenteel gericht is op logistiek transport, suggereert Kia dat toekomstige varianten zich ook kunnen richten op personenvervoer. Deze veelzijdigheid maakt de PV1 een veelbelovende kandidaat voor diverse mobiliteitsbehoeften.
Kia PV5
In 2025 staat de release van de Kia PV5 gepland, en dit model zal beschikbaar zijn in verschillende varianten, zoals we nu vaak zien bij bestaande bedrijfswagens. Kia heeft aangekondigd dat er 'Basic-, Van- en Chassis-Cab-varianten' zullen zijn, en er wordt ook gesproken over de komst van een 'robottaxi'. Deze autonoom rijdende variant met meerdere zitplaatsen staat voorlopig bekend als de PV5-R en wordt ontwikkeld in samenwerking met Motional, een joint venture tussen Hyundai Motor Group en Aptiv.
Wat betreft specificaties krijgt de PV5 een boordspanning van 400 volt en zal deze standaard voorwielaandrijving hebben. Deze aankondiging wijst op Kia's streven naar veelzijdigheid en innovatie binnen het elektrische mobiliteitssegment. De diverse varianten van de PV5 beantwoorden aan de behoeften van verschillende gebruikers, of het nu gaat om eenvoudig transport, bedrijfswagens of zelfs autonoom personenvervoer.
Met de PV5-R zet Kia een grote stap in de wereld van autonoom rijden, met plannen voor een robottaxi die ontwikkeld wordt in samenwerking met Motional. Deze strategische samenwerking toont aan dat Kia serieus werk maakt van de toekomst van mobiliteit, waarin autonome voertuigen een belangrijke rol spelen.
Kia PV7
In de volgende fase van zijn Purpose Built Vehicle (PBV)-offensief onthult Kia de veelbelovende PV7. Dit model lijkt zich voornamelijk te positioneren als een ruimer alternatief voor de eerder geïntroduceerde PV5. Kia's reputatie voor innovatie en veelzijdigheid suggereert dat de PV7, net als zijn voorgangers, in diverse verschijningsvormen op de markt zal verschijnen om aan verschillende behoeften te voldoen.
Met zijn grotere formaat brengt de PV7 niet alleen ruimte, maar ook de belofte van grotere accupakketten met zich mee, wat zich vertaalt naar een aanzienlijk groter rijbereik. Helaas ontbreken op dit moment nog specifieke technische gegevens die dit inzichtelijk zouden maken, maar de anticipatie groeit naar mate de lancering van de PV7 in 2028 nadert.
Een opvallende eigenschap van de PV7 is de keuze tussen voor- of vierwielaandrijving, waardoor Kia de flexibiliteit vergroot om aan verschillende rijbehoeften te voldoen. Bovendien zal de PV7 worden uitgerust met 800 volt boordspanning, een stap vooruit ten opzichte van zijn kleinere broer, de PV5.
Fabriek in autoland Hwaseong
In Zuid-Korea realiseert Kia momenteel de oprichting van een nieuwe fabriek in Autoland Hwaseong, die volledig is gewijd aan de productie van Purpose Built Vehicle (PBV)-modellen. Naar verwachting zal deze productiefaciliteit operationeel zijn tegen medio 2025. Op de langere termijn is het doel om jaarlijks maar liefst 150.000 PBV's van de productielijn te laten rollen.
Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens
Neem direct contact op
Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001
AH Weert
+31 (0)495 712433
Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl
Bel me terug
bedrijfswagens