
32% van de ondernemers kiest voor een elektrische bedrijfswagen!
Uit het Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2023, een jaarlijks onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Ipsos onder 8.622 bedrijven in 30 landen, waarvan 307 organisaties in Nederland, blijkt dat een op de drie (32 procent) Nederlandse bedrijven van plan is om binnen drie jaar hun vloot te verduurzamen door elektrische bestelauto's of Light Commercial Vehicles (LCV's) toe te voegen!
Elektrificatie van bestelauto's in Nederland
Een opmerkelijke verandering in het Nederlandse zakelijke wagenpark is de opkomende elektrificatie van bestelauto's. Momenteel rijden er bijna 1 miljoen bestelauto's op de Nederlandse wegen, waarvan veel traditioneel op diesel rijden vanwege hun betrouwbaarheid en vermogen om zware ladingen te vervoeren. Het onderzoek van het Arval Mobility Observatory toont echter aan dat elektrificatie ook in dit segment in een versnelling raakt. Binnen drie jaar verwachten Nederlandse bedrijven dat bijna de helft (48 procent) van hun LCV-wagenpark geëlektrificeerd zal zijn, waarvan 25 procent volledig elektrisch.
Obstakels voor de adoptie van elektrische bestelauto's
Hoewel de adoptie van elektrische bestelauto's in Nederland tot nu toe hoger ligt dan in de rest van Europa, blijft deze achter in vergelijking met elektrische personenauto's. Volledig elektrische personenauto's maken bij 41 procent van de bedrijven deel uit van het wagenpark, terwijl dit percentage voor bestelauto's slechts 21 procent is. Bedrijven die geen elektrische voertuigen overwegen voor hun wagenpark (zowel bedrijfswagens als personenauto's) noemen verschillende obstakels.
Ongeveer een kwart (26 procent) geeft aan dat de aanschafprijs in vergelijking met conventionele voertuigen te hoog is. Daarnaast meldt een op de vier bedrijven (25 procent) dat het aantal openbare oplaadpunten onvoldoende is om over te stappen op volledig elektrische mobiliteit. Respectievelijk 19 procent en 21 procent van de bedrijven geeft aan geen mogelijkheden te hebben om op kantoor of thuis op te laden.
Overwinnen van obstakels en toekomstige ontwikkelingen
Volgens Arjos Bot, Head of Consulting & Arval Mobility Observatory bij Arval BNP Paribas Nederland, hoeven de genoemde obstakels geen bezwaar te zijn. Hij benadrukt dat er voor de meeste bedrijven alternatieven zijn die voldoen aan hun behoeften op het gebied van trekgewicht, actieradius en laadgewicht. Bovendien legt hij uit dat bestelauto's gemiddeld slechts 60 km per dag rijden, waardoor de meeste elektrische bestelauto's niet dagelijks hoeven op te laden. Nederland beschikt ook over een uitgebreid laadnetwerk, zowel publiek als op bedrijfsterreinen, waardoor er geen angst hoeft te zijn om zonder stroom langs de snelweg te komen staan. H
et wegvallen van de accijnsverlaging voor brandstoffen per 1 juli 2023 en de aankondiging dat Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones voor bestelauto's kunnen invoeren, zullen naar verwachting ondernemers dwingen om het gebruik van volledig elektrische bestelbussen te heroverwegen.
BPM-vrijstelling bestelauto's verdwijnt per 01-2025!
De BPM-vrijstelling voor ondernemers van bestelauto's met een verbrandingsmotor zal vanaf begin 2025 verdwijnen. Op Europees niveau blijft het kabinet zich sterk maken voor aanscherpingen van de Europese voertuignormen. Vanaf 2030 pleit het kabinet ervoor om fossiele voertuigen met verbrandingsmotoren te verbieden. Dit is vijf jaar eerder dan de Europese Commissie heeft voorgesteld, zij wilden dit vanaf 2035 realiseren!
Europese voertuignormen. Vanaf 2030 pleit het kabinet ervoor om fossiele voertuigen met verbrandingsmotoren te verbieden. Dit is vijf jaar eerder dan de Europese Commissie heeft voorgesteld, zij wilden dit vanaf 2035 realiseren!
Einde van het diesel tijdperk in zicht..
Vanaf 20230 zullen er dus alleen nog maar volledig elektrische bestelauto's op de markt komen. Vele merken hebben al meerdere volledig elektrische modellen op de markt gebracht waardoor er al diverse mogelijkheden zijn.
Zero-emissiezones in Nederland
Vanaf 1 januari 2025 krijgen gemeenten de bevoegdheid om specifieke stadsgebieden aan te wijzen waar vervuilende bestelbussen en vrachtwagens niet langer mogen rijden. Deze maatregel is bedoeld om de uitstoot van CO2 in steden te verminderen. Een dergelijk gebied wordt aangeduid als een zero-emissiezone. Een Zero-emissie zone omvat ten minste het stadscentrum en de omliggende wijken. Alleen voertuigen die geen schadelijke stoffen uitstoten, zoals elektrische of waterstofvoertuigen, mogen nog in deze zone rijden. Als eigenaar van een bestel- of vrachtwagen kunt u alleen toegang krijgen tot dit gebied als uw voertuig voldoet aan de zero-emissienormen.
Overgangsregeling Zero-emissiezone
Voor bepaalde soorten bedrijfswagens is er een speciale overgangsregeling van kracht. Tot een bepaalde datum is het toegestaan om met deze voertuigen nog steeds de zero-emissie zones binnen te rijden. Deze regeling is van toepassing op de volgende situaties:
Bedrijfswagens met een Euro 5-emissienorm: Deze voertuigen mogen tot 1 januari 2026 nog steeds de zero-emissiezones betreden.
Bedrijfswagens met een Euro 6-emissienorm: Voor deze voertuigen geldt dat ze tot 1 januari 2027 nog steeds toegestaan zijn in de zero-emissiezones.
Het is belangrijk om op te merken dat na de genoemde data, voertuigen die niet aan de vereiste emissienormen voldoen, niet langer worden toegelaten in de zero-emissiezones.
Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens
Neem direct contact op
Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001
AH Weert
+31 (0)495 712433
Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl
Bel me terug
bedrijfswagens
overige blogs

Ford E-Transit: Grotere accu en goedkopere vanafprijs!

De Nieuwe Volkswagen e-Transporter!

Ondernemers met een Euro6 een jaar langer welkom in de ZE-Zones!

Ford E-Transit Courier: Voor minder dan € 30.000,-!

De nieuwe Volkswagen Transporter!

Zero-emissie zone kentekencheck: Wat betekent het voor jouw voertuig?

De Maxus eTerron9, een nieuwe elektrische pick-up!

Populairste elektrische bedrijfswagens van dit moment!

De nieuwe Volkswagen Transporter (2025)!

Importheffing Chinese EV’s: bedrijfswagens uitgesloten!

Verlengen van vrijstelling C-Rijbewijs voor elektrische bestelbussen

Volkswagen laat iets meer van de nieuwe Transporter zien!

Nieuwe versie: Volkswagen ID. Buzz Economy Business en Bulli Edition

Update SEBA-subsidie 2024!

De nieuwe Maxus eDeliver 5!

De nieuwe Ford E-Transit met meer rijbereik!

SEBA-subsidie (2024) elektrische bedrijfswagen tot € 5.000,-!

Volkswagen ID Buzz AD: de eerste autonome elektrische bedrijfswagen!

Milieuzones Amsterdam

Switch naar Elektrisch

Nissan Interstar-E: Ruime elektrische bestelwagen met 460 kilometer bereik!

Vanafprijs nieuwe Mercedes eSprinter bekend!

Kia onthult Platform Beyond Vehicle op CES in Las Vegas!

Top 5 nieuwe elektrische bedrijfswagens in 2024!

Vanafprijs Maxus eDeliver7 bekend

De SEBA-subsidie in 2024: alles wat je moet weten

Volkswagen teast de nieuwe Transporter! (UPDATE)

Peugeot vernieuwt bedrijfswagens!

Renault Master compleet vernieuwd met 400 km rijbereik!

Mercedes eCitan bestelauto van het jaar 2024!

Hondenauto leasen bij Leasegarage!

Elektrificatie van Bestelauto's in Nederland verdubbeld!

Maxus T90 EV (Update): Europa's eerste 100% elektrische pick-up!

Maxus e-Deliver 7 leverbaar in 2023 onder de € 47.000,-

Opel onthult een nieuwe generatie Combo, Vivaro en Movano!

Stellantis Pro One: Een offensief in de wereld van lichte bedrijfswagens!

Het einde van de vrijstelling: B-rijbewijs geldig voor zware elektrische bestelbussen

Prinsjesdag 2024: Nieuwe Maatregelen voor Bedrijfswagens

Voorlopige prijzen elektrische Renault Trafic E-Tech: vanaf € 41.000,-

Einde SEBA-regeling in 2025: Laatste kans voor subsidies op elektrische bestelauto's!

Subsidieregeling voor Elektrische Bestelauto's in 2023 Volledig benut!

Vrijstellingen en Ontheffingen voor Toegang tot Zero-Emissie Zones

Radar RD6: Geely's Nieuwste Avontuur in Europa

Mercedes-Benz Vans kondigt elektrische toekomst aan met VAN.EA in 2026

Wat is Operational Lease?

Bakwagen leasen? Ontdek de carosserievorm!

BYD ETP3: Elektrische bedrijfswagen komt naar Nederland!

Iveco eDaily: Dezelfde Daily als je gewend bent alleen dan elektrisch!

Ford’s elektrische bedrijfswagens: bekijk de opties!

Bekijk alle elektrische bedrijfswagen van Volkswagen!

Rijtest Ford E-Transit: nog in transitie

De Toekomst van Bedrijfswagens: Cruciale Informatie voor Ondernemers die een stap voor willen blijven!

Maxus e-Deliver 7: De nieuwe middelgrote elektrische bestelwagen!

Maxus GST: nieuwe elektrische pick-up met 1.000 kilometer in aantocht?!

Dodge RAM 1500 REV: Groot accupakket en 805 kilometer actieradius!

Dit is de nieuwe Ford (E)-Transit Courier!

Ford presenteert de elektrische Transit Courier

Volkswagen Bedrijfswagens kondigt geen lange wielbasis aan voor ID. Buzz Cargo

Iconische Ford Bronco komt naar Nederland!

Elektrische Nissan Townstar ook leverbaar in Nederland!

Bedrijven opgelet: de Zero-emissiezones komen eraan!

Dit is de gloednieuwe Mercedes-Benz eSprinter!

Bedrijfswageninrichting op maat!

SEBA-subsidie voor elektrische bedrijfsauto's!

Nieuwe Ford Transit Custom: Eerste prijzen bekend gemaakt!

Elektrische Dodge RAM 1500 pick up!

Kia Niro EV Cargo nieuwe elektrische besteller

Rijtest Renault Kangoo E-Tech Electric!

Nieuwe vrijstellingsregeling voor elektrische 4.2 tons bestelauto's

Veel belovende elektrische bedrijfswagens in 2023!

Beweging in de wereld van Elektrische pickups!

Nieuwe Mercedes eSprinter komt 475 km ver op één acculading

Ford E-Tourneo Custom, elektrische bus voor acht personen!

33 miljoen subsidie voor elektrische bestellers in 2023!

Definitief: alleen nog emissievrije elektrische auto's vanaf 2035!

Nieuwe Mercedes eSprinter vanaf 2023 op de Nederlandse markt!

Prijzen Fiat Doblo en elektrische e-Doblo bekend!

BPM-vrijstelling bestelauto's verdwijnt per 01-2025!

Volkswagen ID. Buzz Cargo uitgeroepen tot Interational Van of the Year 2023!

Ford E-Transit Custom: meer details bekend!

Nieuwe Ford Transit Custom in aantocht!

De XBUS, een elektrische innovatie

Carver Cargo: de oplossing voor de drukke binnenstad!

Volkswagen ID Buzz Pick-up komt steeds dichterbij!

Rijtest Mercedes EQV 300 - De personenbus vol Mercedes luxe!

Rivian levert haar eerste elektrische bestelbussen: Rivian EDV!

Een facelift voor de Mercedes EQV!

De elektrische Ford Ranger Lighting komt naar Europa!

Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd!

UITGELICHT: Renault Express

Bestselling Compacte Bedrijfswagens van het jaar 2022

Top 5 Compacte Elektrische Bedrijfswagens

Nieuwe generatie Fiat Doblò en e-Doblò!

Volkswagen ID. Buzz Cargo verkrijgbaar vanaf € 46.200,-

Renault Master E-Tech Electric: een nieuwe naam met een verdubbeld rijbereik

Prijzen elektrische Renault Kangoo E-Tech bekend!

Renault Trafic ook elektrisch in 2023: de Renault Trafic E-tech!

Nieuwe Ford ranger raptor nu te bestellen!

Europees Parlement akkoord met Zero-emissie in 2035

Marktaandeel elektrische bestelauto's verdubbeld!

Ford E-Transit Custom gepresenteerd: tot 380 kilometer elektrisch!

Nieuwe Volkswagen Amarok komt eraan!

Volgende generatie: Elektrische Ford Transit Custom!

De nieuwe Toyota Hilux Invincible

Elektrische bedrijfswagens 2023

De Renault Express en Renault Kangoo!

De nieuwe (elektrische) Nissan Townstar

De Mercedes-Benz eCitan: het nieuwe lid van de eVans-familie

Rijtest Opel Vivaro-e Combi: Weinig spanning

Nieuwe Renault trafic leverbaar vanaf 2022

De Peugeot Expert dubbele cabine is razend populair!

De Hiperon carrier, wordt dit de coolste bedrijfswagen?

De Toyota Proace is de bestelauto van het jaar 2022!

De nieuwe Fiat Scudo!

ID buzz komt zo, icoon wordt up-to-date

Mercedes eVito nu met nog meer actieradius!

Renault Master Z.E. komt nu nog verder!

Ford E-Transit: De eerste volledig elektrische auto van Ford!

Renault kangoo E-Tech: 300 km actieradius!

Alles over de Toyota Proace Electric

Citroën onthult de Citroen e-Jumper

Alles over de nieuwe Citroën ë-berlingo Van

Opel Movano-e

Goedkoopste elektrische bestelauto's

Top 5 beste elektrische bedrijfswagens 2023

Mercedes-Benz eCitan

Dé Bedrijfsauto voor de startende ondernemer

De gloednieuwe Maxus T90

De Nieuwe Citroën e-Jumpy

Fiat e-Ducato dé bedrijfswagen van 2021?

Voordelen elektrische bedrijfswagens

Grootste in zijn klasse: De Peugeot e-Boxer

De nieuwe Renault Master ZE

De 100% elektrische Mercedes e-Sprinter

De nieuwe Peugeot e-Expert is er eindelijk! Verrassend ruim en modern ingericht

Alles over de Ford E-Transit

Nieuwe bedrijfswagen leasen als startende ondernemer

Forse stijging van elektrische bedrijfswagens verwacht

Update: Emissievrije zones komen er aan

Alles wat je moet weten over de Peugeot e-Partner

Opel Vivaro e leasen?

Alles wat je moet weten over de Maxus eDeliver 9

De Maxus eDeliver 3 Lease

De populairste elektrische bedrijfswagens van 2021

Een elektrische bestelbus iets voor jou?

Wat is belangrijk bij de keuze van jouw bestelbus?

Alles wat je moet weten over de Nissan e-NV200

Definitief: Subsidie elektrische bedrijfsauto 2021

Nieuwe elektrische bedrijfswagen: Volkswagen e-Crafter

De Nieuwe Maxus eDELIVER 3

De volledig elektrische Opel Combo e

Huidige beschikbare Renault bedrijfswagens

De volledig elektrische Fiat E-Ducato

Renault Master ZE createur d'automobiles

Duurzaam ondernemen met de Volkswagen e-Crafter lease

De bestseller van Mercedes maar nu met een elektrisch aandrijflijn!

Een blik op de Mercedes e-Vito

Renault Kangoo ZE leasen?

Nieuw en 100% elektrisch de Nissan e-NV200!

De nieuwe trend van elektrische bedrijfswagens

De Mercedes Citan oftewel 'De held van de stad'
