ID buzz komt zo, icoon wordt up-to-date

ID buzz komt zo, icoon wordt up-to-date

In 2022 wordt één van de belangrijkste Volkswagen-iconen geëlektrificeerd: de Volkswagen bus. Wat in 1950 begon met de eerste T-generatie, zal meer dan 70 jaar later zijn grootste transformatie ondergaan. Hierbij verandert met name het aandrijfconcept. De komst van de elektrische bus ID.Buzz bewijst vooral één ding: de bus is ongelooflijk belangrijk voor VW. De bestelwagens en Multivan-modellen blijven voorlopig nog trouw aan de verbrandingsmotor. Maar de voor Volkswagen zo belangrijke lifestyle-klanten krijgen een emissievrij alternatief met de volledig elektrische bus.

DE T1 ALS BASIS

Het ontwerp van de ID-Buzz is sterk gebaseerd op de eerste generatie van de bus, de T1. Het karakteristieke voorschild met de V-vormige inkeping is hier een van de meest in het oog springende designelementen. Dit is ook een thema in de nieuwe editie. De bus wordt ook leverbaar in het iconische two-tone lakwerk. Naar alle waarschijnlijkheid komt het productiemodel verbazingwekkend dicht bij de conceptauto. De overhangen zijn kort, de raamoppervlakken zijn groot en de vormentaal van de oerbus is ook aan de achterzijde duidelijk te herkennen. De missie is duidelijk: de nieuwe elektrische ID-Buzz moet zo veel mogelijk lijken op de cultbus van de eerste generatie.

EEN NIEUWE KIJK OP INTERIEUR

Als we kijken naar de prototypes die al zijn gespot, dan wordt de cockpit gebaseerd op ID.3 en ID.4. Er zijn bijna geen knoppen meer. De bus zal, net als zijn elektronische broers en zussen, bijna uitsluitend via touchscreens worden bediend.

Qua inrichting van het interieur is er nog veel onduidelijk. De nieuwe T7 Multivan volgt een nieuwe interieurfilosofie en zal in de toekomst zonder opklapbare achterbank komen. Individuele stoelen en een verschuifbare middenconsole zijn hier het nieuwe ruimtelijke concept. In de ID-Buzz kan deze benadering wel eens terugkomen.

WELKE NAAM GAAT HET WORDEN?

Het is nog onduidelijk of de eerste volledig elektrische bus ook echt ID Buzz heet. Deze naam zou de naamgeving van de elektrische modellen bij Volkswagen voortzetten. Echter hebben de oudere broers en zussen altijd nummers in hun naam gehad. Daarnaast doen er geruchten de ronde dat de historische naam “Samba” weer terug komt. Volgens deze geruchten zou de productieversie van de ID.Buzz dus kunnen luisteren naar de beroemde naam van de legendarische T1. De bus met maximaal 23 ramen die nu voor ruim 100.000 euro op de klassieke automarkt te koop staan. Duidelijkheid over de definitieve naam zal er pas kort voor de première zijn.

BEKENDE BODEMPLAAT

Met de ID.Buzz maakt VW ook zijn grootste model tot nu toe op de nieuwe elektrische bodemplaat (MEB). De bodemplaat, die ook dienst doet als basis voor VW ID.3, Skoda Enyaq en Audi Q4 e-tron, heeft in de onderkant ruimte voor extra accu’s. Omdat VW zijn energieopslag in een frame tussen de assen regelt, betekent een verlengde wielbasis ook meer mogelijke batterijcellen. De E-Buzz werkt met 400 volt en een snellader met een maximaal laadvermogen van 135 kW. De actieradius ligt dan rond de 550 km.

WANNEER WORDT HIJ VERWACHT?

In de basisversie komt de ID.Buzz alleen met achterwielaandrijving. Een gemeenschappelijk kenmerk met de voorouder T1 die ook vertrouwde op de motor achterin en achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving wordt mogelijk een optie. Over de prestaties van de e-machines is het nog puur speculeren. Volkswagen hoopt de elektrische bus begin 2022 te kunnen introduceren.

 

 


Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens

overige blogs

UITGELICHT: Renault Express

UITGELICHT: Renault Express

Bestselling Compacte Bedrijfswagens van het jaar 2022

Bestselling Compacte Bedrijfswagens van het jaar 2022

Top 5 Compacte Elektrische Bedrijfswagens

Top 5 Compacte Elektrische Bedrijfswagens

Nieuwe generatie Fiat Doblò en e-Doblò!

Nieuwe generatie Fiat Doblò en e-Doblò!

Volkswagen ID. Buzz Cargo verkrijgbaar vanaf € 46.200,-

Volkswagen ID. Buzz Cargo verkrijgbaar vanaf € 46.200,-

Renault Master E-Tech Electric: een nieuwe naam met een verdubbeld rijbereik

Renault Master E-Tech Electric: een nieuwe naam met een verdubbeld rijbereik

Prijzen elektrische Renault Kangoo E-Tech bekend!

Prijzen elektrische Renault Kangoo E-Tech bekend!

Renault Trafic ook elektrisch in 2023: de Renault Trafic E-tech!

Renault Trafic ook elektrisch in 2023: de Renault Trafic E-tech!

Nieuwe Ford ranger raptor nu te bestellen!

Nieuwe Ford ranger raptor nu te bestellen!

Europees Parlement akkoord met Zero-emissie in 2035

Europees Parlement akkoord met Zero-emissie in 2035

Marktaandeel elektrische bestelauto's verdubbeld!

Marktaandeel elektrische bestelauto's verdubbeld!

Ford E-Transit Custom gepresenteerd: tot 380 kilometer elektrisch!

Ford E-Transit Custom gepresenteerd: tot 380 kilometer elektrisch!

Nieuwe Volkswagen Amarok komt eraan!

Nieuwe Volkswagen Amarok komt eraan!

Volgende generatie: Elektrische Ford Transit Custom!

Volgende generatie: Elektrische Ford Transit Custom!

De nieuwe Toyota Hilux Invincible

De nieuwe Toyota Hilux Invincible

Elektrische bedrijfswagens 2022

Elektrische bedrijfswagens 2022

De Renault Express en Renault Kangoo!

De Renault Express en Renault Kangoo!

De nieuwe (elektrische) Nissan Townstar

De nieuwe (elektrische) Nissan Townstar

De Mercedes-Benz eCitan: het nieuwe lid van de eVans-familie

De Mercedes-Benz eCitan: het nieuwe lid van de eVans-familie

Rijtest Opel Vivaro-e Combi: Weinig spanning

Rijtest Opel Vivaro-e Combi: Weinig spanning

Nieuwe Renault trafic leverbaar vanaf 2022

Nieuwe Renault trafic leverbaar vanaf 2022

De Peugeot Expert dubbele cabine is razend populair!

De Peugeot Expert dubbele cabine is razend populair!

De Hiperon carrier, wordt dit de coolste bedrijfswagen?

De Hiperon carrier, wordt dit de coolste bedrijfswagen?

De Toyota Proace is de bestelauto van het jaar 2022!

De Toyota Proace is de bestelauto van het jaar 2022!

De nieuwe Fiat Scudo!

De nieuwe Fiat Scudo!

 Mercedes eVito nu met nog meer actieradius!

Mercedes eVito nu met nog meer actieradius!

Renault Master Z.E. komt nu nog verder!

Renault Master Z.E. komt nu nog verder!

Ford E-Transit: De eerste volledig elektrische auto van Ford!

Ford E-Transit: De eerste volledig elektrische auto van Ford!

Renault kangoo E-Tech: 300 km actieradius!

Renault kangoo E-Tech: 300 km actieradius!

Alles over de Toyota Proace Electric

Alles over de Toyota Proace Electric

Citroën onthult de Citroen e-Jumper

Citroën onthult de Citroen e-Jumper

Alles over de nieuwe Citroën ë-berlingo Van

Alles over de nieuwe Citroën ë-berlingo Van

Opel Movano-e

Opel Movano-e

Goedkoopste elektrische bestelauto's

Goedkoopste elektrische bestelauto's

Top 5 beste elektrische bedrijfswagens 2022

Top 5 beste elektrische bedrijfswagens 2022

Mercedes-Benz eCitan

Mercedes-Benz eCitan

Dé Bedrijfsauto voor de startende ondernemer

Dé Bedrijfsauto voor de startende ondernemer

De gloednieuwe Maxus T90

De gloednieuwe Maxus T90

De Nieuwe Citroën e-Jumpy

De Nieuwe Citroën e-Jumpy

Fiat e-Ducato dé bedrijfswagen van 2021?

Fiat e-Ducato dé bedrijfswagen van 2021?

Voordelen elektrische bedrijfswagens

Voordelen elektrische bedrijfswagens

Grootste in zijn klasse: De Peugeot e-Boxer

Grootste in zijn klasse: De Peugeot e-Boxer

De nieuwe Renault Master ZE

De nieuwe Renault Master ZE

De 100% elektrische Mercedes e-Sprinter

De 100% elektrische Mercedes e-Sprinter

De nieuwe Peugeot e-Expert is er eindelijk! Verrassend ruim en modern ingericht

De nieuwe Peugeot e-Expert is er eindelijk! Verrassend ruim en modern ingericht

Alles over de Ford E-Transit

Alles over de Ford E-Transit

Nieuwe bedrijfswagen leasen als startende ondernemer

Nieuwe bedrijfswagen leasen als startende ondernemer

Forse stijging van elektrische bedrijfswagens verwacht

Forse stijging van elektrische bedrijfswagens verwacht

Update: Emissievrije zones komen er aan

Update: Emissievrije zones komen er aan

Alles wat je moet weten over de Peugeot e-Partner

Alles wat je moet weten over de Peugeot e-Partner

Opel Vivaro e leasen?

Opel Vivaro e leasen?

Alles wat je moet weten over de Maxus eDeliver 9

Alles wat je moet weten over de Maxus eDeliver 9

De Maxus eDeliver 3 Lease

De Maxus eDeliver 3 Lease

De populairste elektrische bedrijfswagens van 2021

De populairste elektrische bedrijfswagens van 2021

Een elektrische bestelbus iets voor jou?

Een elektrische bestelbus iets voor jou?

Wat is belangrijk bij de keuze van jouw bestelbus?

Wat is belangrijk bij de keuze van jouw bestelbus?

Alles wat je moet weten over de Nissan e-NV200

Alles wat je moet weten over de Nissan e-NV200

Definitief: Subsidie elektrische bedrijfsauto 2021

Definitief: Subsidie elektrische bedrijfsauto 2021

Nieuwe elektrische bedrijfswagen: Volkswagen e-Crafter

Nieuwe elektrische bedrijfswagen: Volkswagen e-Crafter

De Nieuwe Maxus eDELIVER 3

De Nieuwe Maxus eDELIVER 3

De volledig elektrische Opel Combo e

De volledig elektrische Opel Combo e

Huidige beschikbare Renault bedrijfswagens

Huidige beschikbare Renault bedrijfswagens

De volledig elektrische Fiat E-Ducato

De volledig elektrische Fiat E-Ducato

Renault Master ZE createur d'automobiles

Renault Master ZE createur d'automobiles

Duurzaam ondernemen met de Volkswagen e-Crafter lease

Duurzaam ondernemen met de Volkswagen e-Crafter lease

De bestseller van Mercedes maar nu met een elektrisch aandrijflijn!

De bestseller van Mercedes maar nu met een elektrisch aandrijflijn!

Een blik op de Mercedes e-Vito

Een blik op de Mercedes e-Vito

Renault Kangoo ZE leasen?

Renault Kangoo ZE leasen?

Nieuw en 100% elektrisch de Nissan e-NV200!

Nieuw en 100% elektrisch de Nissan e-NV200!

De nieuwe trend van elektrische bedrijfswagens

De nieuwe trend van elektrische bedrijfswagens

De Mercedes Citan oftewel 'De held van  de stad'

De Mercedes Citan oftewel 'De held van de stad'

Alles over de Renault Kangoo

Alles over de Renault Kangoo