De Toekomst van Bedrijfswagens: Cruciale Informatie voor Ondernemers die een stap voor willen blijven!
Ontdek de komende revolutie in de wereld van bedrijfswagens! Als ondernemer is het essentieel om vooruit te kijken en op de hoogte te blijven van de aanstaande veranderingen die invloed zullen hebben op jouw bedrijfswagen. In deze informatieve blog delen we belangrijke inzichten en updates over de evoluerende landschappen op het gebied van bedrijfswagens. Van nieuwe regelgeving en milieuvriendelijke oplossingen tot de nieuwste technologische ontwikkelingen. Bereid je voor op de toekomst!
1. BPM-VRIJSTELLING
Verdwijnt per 01-2025!
De BPM-vrijstelling voor ondernemers van bestelauto's met een verbrandingsmotor zal vanaf begin 2025 verdwijnen. Op Europees niveau blijft het kabinet zich sterk maken voor aanscherpingen van de Europese voertuignormen. Vanaf 2030 pleit het kabinet ervoor om fossiele voertuigen met verbrandingsmotoren te verbieden. Dit is vijf jaar eerder dan de Europese Commissie heeft voorgesteld, zij wilden dit vanaf 2035 realiseren.
Met ingang van 2025 verdwijnt de grijskentekenregeling voor ondernemers. Dat heeft het kabinet bekend gemaakt bij de presentatie van het belastingsplan. Bedrijfswagense voor 2025 mogen wel gewoon bpm-vrij blijven rijden. De BPM wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van de bestelauto. De BPM bedraagt 66,91 euro per gram CO2-uitstoot. Ook gaat per 2025 de motorrijtuigenbelasting voor bestelauto's omhoog met 15 procent. Door een gelijktijdige verlaging van 4,34 procent blijft daar een verhoging van 10,1 procent van over. Per 2026 gaat deze belasting met nog eens 6,96 procent omhoog.
Einde diesel in zicht
Vanaf 2030 zullen er dus alleen nog maar volledig elektrische bestelauto's op de markt komen. Vele merken hebben al meerdere volledig elektrische modellen op de markt gebracht waardoor er al diverse mogelijkheden zijn.
Onderzoek
Uit onderzoeken van de Algemene Rekenkamer en onderzoeksbureau SEO blijkt dat de bijzondere regelingen voor de bedrijfswagen van ondernemers leiden tot een aanzienlijke belastingderving in de autobelastingen.
Vergeleken met personenauto’s stoten bestelauto’s ook meer CO2, stikstofoxiden en fijnstof uit. Om deze redenen stelt het kabinet in het Belastingplan 2023 voor om in de Wet BPM 1992 de vrijstelling voor een bestelauto van de ondernemer (grijskentekenregeling) met ingang van 1 januari 2025 af te schaffen.
Vrijblijvend advies
Wenst u meer informatie of een vrijblijvend advies? Neem dan gerust contact op met onze specialisten. Zij helpen u graag verder!
2. ZERO EMISSIE ZONES VANAF 2025
Gebruikt u voor uw bedrijf een bestelauto of vrachtwagen op benzine of diesel? En levert u goederen aan klanten in een binnenstad? Vanaf 1 januari 2025 mogen bepaalde bedrijfsauto's de binnenstad niet meer in rijden. Dan geldt er mogelijk een zero-emissiezone (uitstootvrij gebied).
Wat is een Zero emissie zone?
Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 een stadsgebied aanwijzen waar geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens mogen rijden. Hiermee willen gemeenten de CO2-uitstoot in de steden verminderen. Dat gebied is een zero emissie zone (ZE-zone). De omtrek van een ZE-zone is minstens het stadscentrum plus de omliggende wijken. U mag hier met uw bestel- of vrachtauto alleen in als deze geen schadelijke stoffen uitstoot. Zoals een auto op elektriciteit of waterstof.
Verschil met milieuzone
Een Zero emissiezone is niet hetzelfde als een milieuzone. Een milieuzone is een gebied waar bepaalde dieselvoertuigen niet in mogen. Een aantal steden hebben nu al een milieuzone. Controleer met de milieuzonecheck of uw bestelauto of vrachtwagen de milieuzone in mag.
Stap over op elektrisch
Is uw bedrijfsauto aan vervanging toe? Overweeg om over te stappen op een bestelauto of vrachtwagen op elektriciteit of waterstof. Dan bent u er zeker van dat uw bedrijfsauto straks een zero emissie zone in mag. De levertijden zijn soms zeer lang. Houd hier rekening mee.
Overgansregeling
Voor sommige type bedrijfsauto’s is er een overgangsregeling. U mag hiermee tot een bepaalde datum nog wel een zero emissie zone in. Dat geldt voor:
- Bestelauto Euro 5: tot 1 januari 2027.
- Bestelauto Euro 6: tot 1 januari 2028.
- Vrachtwagen Euro 6 (bakwagen of laadwagen) die op 1 januari 2025 maximaal 5 jaar oud is: tot 1 januari 2030.
- Vrachtwagen Euro 6 (trekker) die op 1 januari 2025 maximaal 8 jaar oud is: tot 1 januari 2030.
Zero emissie zones op de kaart
Inmiddels hebben de volgende 28 gemeenten de ambitie tot invoering of een besluit tot invoering van een zero emissie zone genomen. De ingangsdata van de zero emissie zones in de diverse steden verschillen.
- Almere (onderzoeksfase)
- Groningen 1-4-2025
- Alphen aan den Rijn 1-7-2026
- Haarlem 1-1-2025
- Amersfoort 1-1-2025
- Hilversum 1-1-2026
- Amsterdam 1-1-2025
- ’s Hertogenbosch 1-3-2025
- Apeldoorn 1-1-2025
- Hoorn (onderzoeksfase)
- Assen 1-1-2025
- Leiden 1-1-2025
- Delft 1-1-2025
- Maastricht 1-1-2025
- Den Haag 1-1-2025
- Nijmegen 1-1-2025
- Deventer 1-1-2025
- Rotterdam 1-1-2025
- Dordrecht 1-1-2026
- Schiphol 1-1-2026
- Ede 1-1-2026
- Tilburg 1-1-2025
- Eindhoven 1-1-2025
- Utrecht 1-1-2025
- Enschede 1-7-2025
- Zaanstad (onderzoeksfase)
- Gouda 1-1-2025
- Zwolle 1-1-2025
3. SEBA-SUBSIDIE
Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s
De Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) staat weer open voor dit jaar. Vanaf dinsdag 10 januari 2023 hebben bedrijven de mogelijkheid om deze subsidieregeling aan te vragen. Wat is de subsidie precies, hoe werkt aanvragen en wat zijn de voorwaarden en welke elektrische bedrijfswagens komen in aanmerking?
Wat is de Seba-regeling?
De SEBA-subsidie is een subsidieregeling van de Nederlandse overheid voor bedrijven die willen investeren in duurzame energie. Deze subsidie is bedoeld om bedrijven te stimuleren om te investeren in duurzame bedrijfsauto's. Bedrijven kunnen een aanvraag indienen voor de SEBA-subsidie als zij voldoen aan de voorwaarden van de subsidieregeling.
Met de SEBA-regeling wordt het leasen van een elektrische bestelauto aantrekkelijker. Dat is belangrijk, want het aantal milieuzones groeit snel. Vanaf 2025 kunnen Nederlandse steden zelfs een nul-emissiezone invoeren voor goederenvervoer binnen de stad. Het wordt dus steeds lastiger om met een dieselbestelauto bij je klanten te komen.
Hoe werkt het?
Ondernemers en bedrijven komen bij de aankoop van emissieloze bedrijfsauto's in aanmerking voor de subsidie die maximaal 5.000,- bedraagt. Het subsidiebudget loopt niet eindeloos door, het heeft in 2023 een maximum van 33 miljoen euro.
In 2022 volledig op!
Op 28 oktober 2022 is de SEBA-regeling voor het jaar 2022 overtekend. Dit houdt in dat er meer aanvragen zijn geweest dan dat er budget voor 2022 beschikbaar was. Het budget in 2022 was 10 miljoen minder dan in 2023, namelijk 22 miljoen euro.
De voorwaarden
U zelf
U bent ondernemer of u heeft non-profitinstellingen.
De leaseovereenkomst
- U heeft nog geen definitieve koop- of financial leaseovereenkomst afgesloten op het moment dat u de subsidieaanvraag indient. Dat betekent dat de koop- of leaseovereenkomst op een latere datum definitief is. U vraagt dus eerst de SEBA aan met een nog niet-definitieve overeenkomst. In deze niet-definitieve overeenkomst moet een bepaling hebben waarin staat dat de overeenkomst op een latere datum pas definitief is. In de overeenkomst mag ook staan dat de koop of financial lease pas definitief wordt zodra er een positief besluit op de subsidieaanvraag is. Dit is een opschortende of ontbindende voorwaarde. U kunt bijvoorbeeld in de overeenkomst opnemen: 'Order wordt definitief na indiening aanvraag SEBA' of 'Order wordt definitief na toekenning aanvraag SEBA'.
- De bedrijfsauto staat op moment van de subsidieaanvraag nog niet op uw naam in het RDW-kentekenregister.
De bedrijfsauto
- Het is een volledig uitstootvrije bedrijfsauto die rijdt door een elektromotor.
- De bedrijfsauto is nieuw. Dat betekent dat de volgende 3 groen omkaderde punten dezelfde datum hebben:
- De bedrijfsauto valt onder de voertuigclassificaties N1, of N2 tot een maximum gewicht van 4.250 kg en heeft een grijs kenteken met een B of V als eerste letter.
- De netto catalogusprijs van de bedrijfsauto in voertuigcategorie N1, of de verkoopprijs zonder btw van een bedrijfsauto in voertuigcategorie N2 is € 20.000 of hoger. De netto catalogusprijs is exclusief btw, inclusief bpm en opties aangebracht voor afgifte kenteken.
- Een elektrische bedrijfsauto in voertuigcategorie N1 met een typegoedkeuring voor lichte voertuigen heeft een WLTP-actieradius van minimaal 100 kilometer. Let op: het accupakket dat u kiest heeft invloed op de actieradius.
- Voor de overige elektrische bedrijfsauto's (voertuigcategorie N1 met een typegoedkeuring voor zware voertuigen, en voertuigcategorie N2 tot 4.250 kilogram) geldt geen minimale actieradius.
Hoe werkt het?
- Het moet gaan om een bedrijfsauto als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen. De bedrijfsauto moet volledig uitstootvrij zijn. De auto mag alleen rijden met een elektromotor.
- Brandstofcode E en W komen in aanmerking.
- Het moet gaan om een elektrische bedrijfsauto die binnen 7 maanden geregistreerd kan worden.
Hoe aan te vragen?
U kunt de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA) aanvragen vanaf 10 januari 2023, 9.00 uur tot 29 december 2023, 17.00 uur bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
4. NIEUWE VRIJSTELLINGREGELING
Elektrische 4.2 tons bestelauto's
Bestuurders met een B-rijbewijs mogen vanaf 1 januari 2023 een elektrische bestelbus voor goederenvervoer besturen tot maar liefst 4.250 kg! Bestuurders krijgen hiervoor een vrijstelling van het C-rijbewijs. De hogere gewichtsgrens van 4250 kg is nodig om het extra gewicht van de benodigde accu’s te compenseren zodat er geen verlies van laadvermogen is. Natuurlijk zitten aan deze vrijstelling wel een aantal voorwaarden verbonden. Met de ingang van de nieuwe vrijstelling komt de huidige vrijstellingsregel te vervallen per 01-01-2023.
De voorwaarden
Vrijwel de belangrijkste voorwaarde is dat de bestuurder minimaal twee jaar in het bezit moet zijn van het B-rijbewijs. Daarnaast moet het aantoonbaar zijn dat het extra gewicht boven de 3.500 kg van het voertuig is toe te wijzen aan het accupakket. Hiervoor dient in het voertuig een document aanwezig te zijn wat het gewicht aangeeft van het accupakket. Dit document moet door een bevoegd persoon zoals de fabrikant, importeur of dealer worden ondertekend.
Oude regeling vervallen
Met de ingang van de nieuwe regeling komt de zogeheten proeftuinregeling te vervallen. De oude regeling ging van start op 19 mei 2019 en is geëindigd per 31 december 2022. Met het proeftuinregelins project was het doel om de inzet van volledig elektrische bestelauto’s te versnellen.
Officieel per 01-10-2023
De publicatie van de derde Europese rijbewijsrichtlijn maakt het mogelijk om na de proefregeling tot permanente wetgeving voor deze voertuigen te komen. Er was sprake van een ingangsdatum van 1 juli 2023 maar dat zal naar alle waarschijnlijkheid 1 oktober 2023 worden.
Nieuwe vrijstelling
De nieuwe vrijstellingsregeling is hard nodig om aan de doelstellingen van zero emissie zones te gaan voldoen. Vanaf 1 januari 2025 stellen namelijk een groot aantal Nederlandse steden een zero emissie zone voor de binnenstad in. Bestel- en vrachtwagens die na deze datum op kenteken gesteld zijn, mogen alleen het centrum in als ze emissieloos zijn, bijvoorbeeld als ze elektrisch rijden.
Reeds bestelde voertuigen
Om te voorkomen dat voertuigen uit het experiment en reeds bestelde voertuigen na 1 januari 2023 enkel met een C-rijbewijs bestuurd mogen worden, is in goed overleg met een aantal partijen zoals de: politie, RDW, RAI vereniging, IenW, Evofenedex en de ILT besloten dat er tijdens de overgangs periode tussen 1 januari 2023 en 1 oktober 2023 niet zal worden gehandhaafd op het C-rijbewijs voor dit type voortuig.
Dit betekend dus dat de reeds bestelde voertuigen na 1 januari 2023 kunnen blijven rijden en dat nieuwe bedrijven vanaf deze datum vooruitlopend op de komst van de nieuwe wetgeving al elektrische bestelauto’s tot een maximum gewicht van 4250 kg mogen inzetten die met een B-rijbewijs mogen worden bestuurd. Wel geldt voor alle deelnemers dat ze vanaf 1 januari 2023 aan alle geldende voorwaarden moeten voldoen.
Grote lijnen gelijke met huidige regeling
De voorwaarden zijn dus in grote lijnen gelijk met de huidige regeling. De vrijstelling van de tachograaf blijft en het gebruik van de aanhanger is zoals voorheen niet toegestaan. In het kader van de vrijstellingsregeling mag er ook niet meer dan 100 km buiten de vestigingsplaats worden gereden.
Laat u adviseren door onze bedrijfswagen specialisten
Maurice Godding
Maurice@fleximo.nl
+ 31 (0) 6 34 59 95 55
+ 31 (0) 495 712 433
www.leasegarage.nl
-------------------------------------
Sander van Bijsterveldt
Bijsterveldt@fleximo.nl
+ 31 (0) 6 40 29 80 61
+ 31 (0) 495 712 433
www.leasegarage.nl
Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens
Neem direct contact op
Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001
AH Weert
+31 (0)495 712433
Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl
Bel me terug
bedrijfswagens