Rijtest Renault Kangoo E-Tech Electric!

Rijtest Renault Kangoo E-Tech Electric!

Jullie hebben al kunnen genieten van de elektrische Vivaro en Berlingo, nu is deze aan de beurt: de Renault Kangoo E-Tech Electric met, jawel: Open Sesame deuren. Naast dat is een verkeerde vertaling is van ‘Open says me’, is er verder niks verkeerd aan dit innovatieve deurenontwerp. Daarnaast lijkt dit gewoon een goede bus te zijn. Maar, is hij de titel ‘bestelbus van het jaar’ waardig? 

Sterktes + Open Sesame systeem + Opbergruimte interieur + Makkelijk te besturen

Zwaktes – Echoput+ Opbergruimte interieur– Range – Plaatsing radiobediening

Wat is de Renault Kangoo E-Tech Electric?

We kennen de Renault Kangoo allemaal, maar dit is er niet zomaar een, dit is de Renault Kangoo E-Tech Electric. Dit betekent dat het de vernieuwde Kangoo is, met alle styling en functies van dien, maar dan 100% elektrisch. De styling is typisch Renault. Het bekende gezicht is ook op deze elektrische bus te vinden. De kleur op ons testmodel doet veel goed, ook helpt het mee dat dingen zoals de schuifdeurrails meegespoten zijn, zo krijgt de auto een meer afgemaakt beeld.

Vanachter hebben de typische bestelbusachterlichten een opgefriste look ontvangen. Ook zien we achterop een vin op het dak, hier zit de camera die de binnenspiegel vervangt, waarmee je zo iedereens interieur inkijkt. Ook zien we een grille, geen dichtgemaakte snoet voor deze elektrische auto. Daarnaast dachten wij een laadpoort te zien, maar niets is minder waar. De kabel kan namelijk worden ingeplugd achter het Renault-logo aan de voorzijde. Dus, het ‘benzineklepje’ wat u op de foto’s ziet, is daadwerkelijk het overgebleven brandstofklepje van de ombouw naar elektrisch.

De volledige naam van onze testuitvoering is: Renault Kangoo E-TECH Electric Extra Open Sesame 22kW. Die naam past bijna niet eens in het laadruim van de auto. In het kort betekent de naam dat we de elektrische versie hebben met de coole Open Sesame deuren. Ook is dit de 22kW laadsnelheid uitvoering en is onze testauto geleverd in de Extra smaak, oftewel de luxere uitvoering. De elektromotor produceert 122pk en 245Nm aan koppel. De batterij heeft een grootte van 45kW en geeft een geschatte maximale range van 300km. 0 naar 100 kmpu gebeurt in 12.6 seconden.

 
 

Hoe rijdt hij?

Wanneer je de hoge deur van de Renault Kangoo E-Tech Electric opent kom je terecht in een no-nonsense en erg bruikbaar interieur. De stoffen stoelen zitten prima en het interieur is goed en mooi afgewerkt. Er zijn wat sierlijsten maar er is vooral veel functionaliteit in het interieur. De elektrische Kangoo heeft een reguliere ‘ouderwetse’ sleutel, gewoon zo’n uitklapding. Deze duw je gewoon in het dashboard en draai je een kwartslag om de bus te ‘starten’. Een beetje eigenaardig bij een elektrische auto, maar wel herkenbaar, simpel en gebruiksvriendelijk.

Men neme de reguliere automaatpook die gewoon lekker ouderwets keihard naar D kan worden gerateld en zet hem in z’n drive. De Renault Kangoo E-Tech Electric rijdt prima, hij is best kwiek maar niet snel. De vering is, zeker voor een bestelwagen, helemaal niet verkeerd. Mede dankzij de batterijen in de vloer, rijdt de Kangoo E-Tech eigenlijk als een normale personenauto. De Clio zou er niet veel van verschillen. Er is erg weinig gehang in de bochten en het sturen voelt erg fijn.

Het sturen is licht en de pedalen laten zich makkelijk indrukken. Ook het zicht rondom is goed. Veel bestelwagens hebben last van een dode hoek, ook de Kangoo valt in die categorie. Maar, de dodehoekindicators nemen je zorgen weg, het oranje lichtgevende driehoekje zorgt dat je altijd weet of er iets rijdt of niet. Ook het camerasysteem is fijn. Je kan door de camera in de vin op het dak achterop goed kijken naar de auto’s achter je. Dit is een verademing als je bestelwagens zonder binnenspiegel gewend bent. Wel is er tijdens het rijden veel weggeluid, hierover later meer.

Sterke punten

Uiteraard is het Open Sesame deurensysteem een pluspunt. Door dit handige systeem kan de passagiersstoel worden neergeklapt en het tussenschot als een soort tuinhek worden geopend. Hierdoor ontstaat één lange laadruimte. Maar, dat is nog niet alles. Als de passagiersdeur wordt geopend en de schuifdeur daarachter ook, ziet u dat er géén b-stijl bestaat. Dit betekent dat ook de deuropening aan de passagierskant gigantisch is. Er kunnen dus gemakkelijk grote items worden ingeladen en veilig worden vervoerd. Wij vinden het gewoon erg handig en cool. Het systeem is ook makkelijk in het gebruik, iedereen kan eenvoudig de auto ombouwen binnen een handomdraai.

Als je als stoffeerder, bloemist of cateraar door de stad heen banjert, wil je natuurlijk wel al je losse dingen kwijt op een logische plek. Je wil je telefoon of je scanner/terminal opladen, je moet je orders kwijt, je kaartjes, je samples, je parkeerkaarten en vergunningen en weet ik veel allemaal nog meer. Daar heeft u in de Renault Kangoo E-Tech Electric geen problemen mee. Er zijn bakken met bakken en overal kan je iets kwijt. Grote deurbakken, een middenconsole met ruimte voor pennen of autodrop en een bak met oplaadpoorten recht voor je snoet. Helemaal handig. Ook een enorme ruimte boven je hoofd om al de servetjes van fastfoodketens in kwijt te raken (ik heb het over jou, pap) en een bak in het midden met antislipbodem voor bijvoorbeeld een map met orders.

Over door de stad banjeren gesproken! Het rijden in de Renault Kangoo E-Tech Electric is erg eenvoudig. Zoals ik al eerder benoemde zijn de pedalen en het stuur erg licht, ideaal voor in de stad. Je bent goed op de hoogte van de omgeving door de grote spiegels met dodehoekindicator en je kan super gemakkelijk inparkeren door het camerasysteem. Ook de binnenspiegelcamera is ideaal. Het scherm is makkelijk te gebruiken en werkt naar behoren. Instappen, je spullen opbergen, de auto ombouwen, wegrijden en het rijden zelf is allemaal helemaal niet lastig. Zo hoort het ook, een bestelbus moet een robuuste, no-nonsense auto zijn die gewoon werkt. En dat doet de Renault Kangoo E-Tech Electric erg goed.

Zwakke punten

Normaliter is er vrij veel weggeluid in een bestelbus, achter het passagiersgedeelte is natuurlijk een grote metalen doos zonder al te veel isolatie. Dit weten wij en accepteren wij. Maar, door de Open Sesame deuren is het weggeluid nog iets versterkt. Een gedeelte van de tussenwand is namelijk dat tuinhek wat kan openen. Als dit open staat, moet je er wel doorheen kunnen kijken, dus het is metaal gaas. Dit betekent dat, ook al is het hek dicht, er geen echte dichte afsluiting is tussen de cockpit en de bestelbak. Dit in combinatie met het ontbreken van de b-stijl (er is slechts een afsluitrubber wat afsluit op een ander afsluitrubber) zorgt voor een vrij luidruchtige bedoeling.

Ja, we doen het weer. De range van veel elektrische auto’s is tegenwoordig helemaal prima. Elektrische bestelbussen lopen helaas vaak nog wat achter. Zo ook de Renault Kangoo E-Tech Electric. Volgens Renault heeft hij een range van maximaal 300km. Dit is echter in de stad in de zomer. Wij hebben deze bus niet in de zomer gereden en ook de snelweg gebruikt. Zo daalt de range vrij rap naar ongeveer 150km. Dat is de helft. Nu begrijpen wij dat dit geen snelwegauto is, maar alsnog is dit het benoemen waard.

Een klein maar vervelend punt is de plaatsing van de radiobediening. Er is een typische Renault stok naast het stuur met daarop de volumebediening maar ook een draaischijf waarmee je van nummer of radiozender veranderd. Deze schijf zit aan de achterkant van de stok gemonteerd zodat je elke keer als je de sleutel uit de auto haalt, je tegen de schijf aankomt en van nummer (of erger, radiostation) verandert. Dit is mateloos irritant.

Uitrusting

Standaard wordt de Renault Kangoo E-Tech Electric geleverd met allerlei interessante dingen. Zo zit er een dodehoekspiegel in de zonneklep van de passagier en krijg je ook die felbegeerde achteruitkijkcamera. Daarnaast krijg je parkeersensoren achter, voor en aan de zijkant. Ook is cruise control en hill start assist standaard. Er zit een licht- en regensensor op en de buitenspiegels zijn elektrisch verstelbaar, verwarmbaar en inklapbaar.

Als opties komt onze testauto met het multimediasysteem met navigatie en scherm, inclusief mogelijkheid tot gebruik van Apple CarPlay en Android Auto. Ook heeft de auto optionele LED-koplampen en de grijze kleur Gris Urban, deze doet ons stiekem denken aan Nardo Grey van Audi.

Conclusie rijtest Renault Kangoo E-Tech Electric

De Renault Kangoo E-Tech Electric is een robuuste, handige en makkelijk te gebruiken elektrische bestelbus. Er is veel opbergruimte in het interieur en het Open Sesame systeem werkt goed en is makkelijk te gebruiken. Het weggeluid is echter wel vrij aanwezig en de range laat wat te wensen over, tenzij je natuurlijk alleen in de stad werkt.

De Renault Kangoo E-Tech Electric is verkrijgbaar vanaf 30.190,- euro. Het testmodel van ons (de Extra Open Sesame) kostte wat meer, namelijk  39.433,90 euro.


Bekijk ons volledige aanbod van bedrijfswagens

Neem direct contact op

Fleximo B.V. (Bezoekadres)
Jan van der Croonstraat 440a
6001 AH Weert

+31 (0)495 712433

Indien geen gehoor bel
+31 (0)6 43391005 of stuur een mail naar verkoop@fleximo.nl

Bel me terug

Bekijk onze elektrische
bedrijfswagens

overige blogs

Dit is de gloednieuwe Mercedes-Benz eSprinter!

Dit is de gloednieuwe Mercedes-Benz eSprinter!

Bedrijfswageninrichting op maat!

Bedrijfswageninrichting op maat!

SEBA-subsidie voor elektrische bedrijfsauto's!

SEBA-subsidie voor elektrische bedrijfsauto's!

Nieuwe Ford Transit Custom: Eerste prijzen bekend gemaakt!

Nieuwe Ford Transit Custom: Eerste prijzen bekend gemaakt!

Elektrische Dodge RAM 1500 pick up!

Elektrische Dodge RAM 1500 pick up!

Kia Niro EV Cargo nieuwe elektrische besteller

Kia Niro EV Cargo nieuwe elektrische besteller

Nieuwe vrijstellingsregeling voor elektrische 4.2 tons bestelauto's

Nieuwe vrijstellingsregeling voor elektrische 4.2 tons bestelauto's

Veel belovende elektrische bedrijfswagens in 2023!

Veel belovende elektrische bedrijfswagens in 2023!

Beweging in de wereld van Elektrische pickups!

Beweging in de wereld van Elektrische pickups!

Nieuwe Mercedes eSprinter komt 475 km ver op één acculading

Nieuwe Mercedes eSprinter komt 475 km ver op één acculading

Ford E-Tourneo Custom, elektrische bus voor acht personen!

Ford E-Tourneo Custom, elektrische bus voor acht personen!

33 miljoen subsidie voor elektrische bestellers in 2023!

33 miljoen subsidie voor elektrische bestellers in 2023!

Definitief: alleen nog emissievrije elektrische auto's vanaf 2035!

Definitief: alleen nog emissievrije elektrische auto's vanaf 2035!

Nieuwe Mercedes eSprinter vanaf 2023 op de Nederlandse markt!

Nieuwe Mercedes eSprinter vanaf 2023 op de Nederlandse markt!

Prijzen Fiat Doblo en elektrische e-Doblo bekend!

Prijzen Fiat Doblo en elektrische e-Doblo bekend!

BPM-vrijstelling bestelauto's verdwijnt per 01-2025!

BPM-vrijstelling bestelauto's verdwijnt per 01-2025!

Volkswagen ID. Buzz Cargo uitgeroepen tot Interational Van of the Year 2023!

Volkswagen ID. Buzz Cargo uitgeroepen tot Interational Van of the Year 2023!

Ford E-Transit Custom: meer details bekend!

Ford E-Transit Custom: meer details bekend!

Nieuwe Ford Transit Custom in aantocht!

Nieuwe Ford Transit Custom in aantocht!

De XBUS, een elektrische innovatie

De XBUS, een elektrische innovatie

Carver Cargo: de oplossing voor de drukke binnenstad!

Carver Cargo: de oplossing voor de drukke binnenstad!

Volkswagen ID Buzz Pick-up komt steeds dichterbij!

Volkswagen ID Buzz Pick-up komt steeds dichterbij!

Rijtest Mercedes EQV 300 - De personenbus vol Mercedes luxe!

Rijtest Mercedes EQV 300 - De personenbus vol Mercedes luxe!

Rivian levert haar eerste elektrische bestelbussen: Rivian EDV!

Rivian levert haar eerste elektrische bestelbussen: Rivian EDV!

Een facelift voor de Mercedes EQV!

Een facelift voor de Mercedes EQV!

De elektrische Ford Ranger Lighting komt naar Europa!

De elektrische Ford Ranger Lighting komt naar Europa!

Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd!

Nieuwe Volkswagen Amarok gepresenteerd!

UITGELICHT: Renault Express

UITGELICHT: Renault Express

Bestselling Compacte Bedrijfswagens van het jaar 2022

Bestselling Compacte Bedrijfswagens van het jaar 2022

Top 5 Compacte Elektrische Bedrijfswagens

Top 5 Compacte Elektrische Bedrijfswagens

Nieuwe generatie Fiat Doblò en e-Doblò!

Nieuwe generatie Fiat Doblò en e-Doblò!

Volkswagen ID. Buzz Cargo verkrijgbaar vanaf € 46.200,-

Volkswagen ID. Buzz Cargo verkrijgbaar vanaf € 46.200,-

Renault Master E-Tech Electric: een nieuwe naam met een verdubbeld rijbereik

Renault Master E-Tech Electric: een nieuwe naam met een verdubbeld rijbereik

Prijzen elektrische Renault Kangoo E-Tech bekend!

Prijzen elektrische Renault Kangoo E-Tech bekend!

Renault Trafic ook elektrisch in 2023: de Renault Trafic E-tech!

Renault Trafic ook elektrisch in 2023: de Renault Trafic E-tech!

Nieuwe Ford ranger raptor nu te bestellen!

Nieuwe Ford ranger raptor nu te bestellen!

Europees Parlement akkoord met Zero-emissie in 2035

Europees Parlement akkoord met Zero-emissie in 2035

Marktaandeel elektrische bestelauto's verdubbeld!

Marktaandeel elektrische bestelauto's verdubbeld!

Ford E-Transit Custom gepresenteerd: tot 380 kilometer elektrisch!

Ford E-Transit Custom gepresenteerd: tot 380 kilometer elektrisch!

Nieuwe Volkswagen Amarok komt eraan!

Nieuwe Volkswagen Amarok komt eraan!

Volgende generatie: Elektrische Ford Transit Custom!

Volgende generatie: Elektrische Ford Transit Custom!

De nieuwe Toyota Hilux Invincible

De nieuwe Toyota Hilux Invincible

Elektrische bedrijfswagens 2022

Elektrische bedrijfswagens 2022

De Renault Express en Renault Kangoo!

De Renault Express en Renault Kangoo!

De nieuwe (elektrische) Nissan Townstar

De nieuwe (elektrische) Nissan Townstar

De Mercedes-Benz eCitan: het nieuwe lid van de eVans-familie

De Mercedes-Benz eCitan: het nieuwe lid van de eVans-familie

Rijtest Opel Vivaro-e Combi: Weinig spanning

Rijtest Opel Vivaro-e Combi: Weinig spanning

Nieuwe Renault trafic leverbaar vanaf 2022

Nieuwe Renault trafic leverbaar vanaf 2022

De Peugeot Expert dubbele cabine is razend populair!

De Peugeot Expert dubbele cabine is razend populair!

De Hiperon carrier, wordt dit de coolste bedrijfswagen?

De Hiperon carrier, wordt dit de coolste bedrijfswagen?

De Toyota Proace is de bestelauto van het jaar 2022!

De Toyota Proace is de bestelauto van het jaar 2022!

De nieuwe Fiat Scudo!

De nieuwe Fiat Scudo!

ID buzz komt zo, icoon wordt up-to-date

ID buzz komt zo, icoon wordt up-to-date

 Mercedes eVito nu met nog meer actieradius!

Mercedes eVito nu met nog meer actieradius!

Renault Master Z.E. komt nu nog verder!

Renault Master Z.E. komt nu nog verder!

Ford E-Transit: De eerste volledig elektrische auto van Ford!

Ford E-Transit: De eerste volledig elektrische auto van Ford!

Renault kangoo E-Tech: 300 km actieradius!

Renault kangoo E-Tech: 300 km actieradius!

Alles over de Toyota Proace Electric

Alles over de Toyota Proace Electric

Citroën onthult de Citroen e-Jumper

Citroën onthult de Citroen e-Jumper

Alles over de nieuwe Citroën ë-berlingo Van

Alles over de nieuwe Citroën ë-berlingo Van

Opel Movano-e

Opel Movano-e

Goedkoopste elektrische bestelauto's

Goedkoopste elektrische bestelauto's

Top 5 beste elektrische bedrijfswagens 2022

Top 5 beste elektrische bedrijfswagens 2022

Mercedes-Benz eCitan

Mercedes-Benz eCitan

Dé Bedrijfsauto voor de startende ondernemer

Dé Bedrijfsauto voor de startende ondernemer

De gloednieuwe Maxus T90

De gloednieuwe Maxus T90

De Nieuwe Citroën e-Jumpy

De Nieuwe Citroën e-Jumpy

Fiat e-Ducato dé bedrijfswagen van 2021?

Fiat e-Ducato dé bedrijfswagen van 2021?

Voordelen elektrische bedrijfswagens

Voordelen elektrische bedrijfswagens

Grootste in zijn klasse: De Peugeot e-Boxer

Grootste in zijn klasse: De Peugeot e-Boxer

De nieuwe Renault Master ZE

De nieuwe Renault Master ZE

De 100% elektrische Mercedes e-Sprinter

De 100% elektrische Mercedes e-Sprinter

De nieuwe Peugeot e-Expert is er eindelijk! Verrassend ruim en modern ingericht

De nieuwe Peugeot e-Expert is er eindelijk! Verrassend ruim en modern ingericht

Alles over de Ford E-Transit

Alles over de Ford E-Transit

Nieuwe bedrijfswagen leasen als startende ondernemer

Nieuwe bedrijfswagen leasen als startende ondernemer

Forse stijging van elektrische bedrijfswagens verwacht

Forse stijging van elektrische bedrijfswagens verwacht

Update: Emissievrije zones komen er aan

Update: Emissievrije zones komen er aan

Alles wat je moet weten over de Peugeot e-Partner

Alles wat je moet weten over de Peugeot e-Partner

Opel Vivaro e leasen?

Opel Vivaro e leasen?

Alles wat je moet weten over de Maxus eDeliver 9

Alles wat je moet weten over de Maxus eDeliver 9

De Maxus eDeliver 3 Lease

De Maxus eDeliver 3 Lease

De populairste elektrische bedrijfswagens van 2021

De populairste elektrische bedrijfswagens van 2021

Een elektrische bestelbus iets voor jou?

Een elektrische bestelbus iets voor jou?

Wat is belangrijk bij de keuze van jouw bestelbus?

Wat is belangrijk bij de keuze van jouw bestelbus?

Alles wat je moet weten over de Nissan e-NV200

Alles wat je moet weten over de Nissan e-NV200

Definitief: Subsidie elektrische bedrijfsauto 2021

Definitief: Subsidie elektrische bedrijfsauto 2021

Nieuwe elektrische bedrijfswagen: Volkswagen e-Crafter

Nieuwe elektrische bedrijfswagen: Volkswagen e-Crafter

De Nieuwe Maxus eDELIVER 3

De Nieuwe Maxus eDELIVER 3

De volledig elektrische Opel Combo e

De volledig elektrische Opel Combo e

Huidige beschikbare Renault bedrijfswagens

Huidige beschikbare Renault bedrijfswagens

De volledig elektrische Fiat E-Ducato

De volledig elektrische Fiat E-Ducato

Renault Master ZE createur d'automobiles

Renault Master ZE createur d'automobiles

Duurzaam ondernemen met de Volkswagen e-Crafter lease

Duurzaam ondernemen met de Volkswagen e-Crafter lease

De bestseller van Mercedes maar nu met een elektrisch aandrijflijn!

De bestseller van Mercedes maar nu met een elektrisch aandrijflijn!

Een blik op de Mercedes e-Vito

Een blik op de Mercedes e-Vito

Renault Kangoo ZE leasen?

Renault Kangoo ZE leasen?

Nieuw en 100% elektrisch de Nissan e-NV200!

Nieuw en 100% elektrisch de Nissan e-NV200!

De nieuwe trend van elektrische bedrijfswagens

De nieuwe trend van elektrische bedrijfswagens

De Mercedes Citan oftewel 'De held van  de stad'

De Mercedes Citan oftewel 'De held van de stad'

Alles over de Renault Kangoo

Alles over de Renault Kangoo

WhatsApp met ons!